Hvilke av disse har mest innflytelse på det du velger å kjøpe?

Influcencer-topplista for 2018 er klar.

Det å ha innflytelse over andre mennesker har fått en helt ny betydning med sosiale medier som en del av vår virkelighet. Mange lever utelukkende av å kapitalisere på sin egen status som influencer, gjennom å ta betalt i høye summer for å omtale produkter på sine respektive kontoer.

En gang i året analyserer søkemotoren Lyst sine data for å komme frem til årets største trend, viktigste influencere og kjendis-influencere, designere og produkter. For kort tid siden ble denne listen kalt «Year in Fashion» publisert.

Resultatet i kategorien for «årets viktigste kjendis-influencer» baserer seg blant annet på hvor stor blest kjendisen har klart å skape rundt produkter hen har postet bilder med eller av.

På toppen av denne lista finner man kanskje ikke overraskende Kylie Jenner. 

I sin begrunnelse skriver Lyst at «2018 var Kylie sitt år. I en alder av 21 år har den yngste i Kardashian-klanen klart å bygge opp sitt eget sminke imperie, har 115 millioner Instagram-følgere, hun har fått sitt første barn, og er i ferd med å bli den yngste selvskapte dollar-milliardæren. 2 millioner søk er linket til henne, for eksempel av folk som er ute etter å ha en lik Adidas Tracksuit, like Dior-briller eller lik Alexander Wang-kjole».

Som eksempel nevner de også det at søkene etter rosa minikjoler økte med hele 107% i de 48 timene etter at Jenner hadde på seg en rosa minikjole på sin 21-årsdag.

Som en god nummer to på lista følger storesøster Kim Kardashian – som tidligere i år mottok CFDA sin aller første «Influencer Award – med Meghan Markle, Cardi B, Beyonce, Serena Williams, Chiara Ferragni, Blake Lively, Rihanna og Ariana Grande som resten av topp 10.

Bilder via Kylie Cosmetics

Les også: Dette er de nye influencer-retningslinjene