Ekspertene gjetter – og du (be)stemmer.
Siden 2004 har gjestedesignere vært en høsttradisjon for H&M, med sparringpartnere fra Roberto Cavalli til Maison Margiela. I fjor fylte samarbeidsprosjektet ti år, da ble det slått på stortrommen med Alexander Wang. Så langt har klesgiganten jobbet med følgende:
Karl Lagerfeld (2004)
Stella McCartney (2005)
Viktor & Rolf (2006)
Roberto Cavalli (2007)
Comme des Garcons (2008)
Matthew Williamson (2009)
Jimmy Choo (2009)
Lanvin (2010)
Sonia Rykiel (2010)
Versace (2011)
Marni (2012)
Maison Margiela (2012)
Isabel Marant (2013)
Alexander Wang (2014)
Med det som visstnok kun er dager til annonsering, er det betimelig å spørre hvem som blir nestemann. Ønsker de en tilsvarende designstjerne, noe mer ungdommelig og snevert – eller rettet mot et eldre publikum?
Navn som Miuccia Prada, Marc Jacobs og Victoria Beckham har sirkulert i flere år – sistnevnte toppet oddsene i 2013, men ble forbigått av Isabel Marant.
– Jeg håper det blir en designer med mer feminint innslag, etter forrige års Alexander Wang. H&M har tydelig latt seg inspirere av både Gucci og Chloé denne sesongen, og en drøm er Clare Waight Keller, kreativ leder hos sistnevnte. Andre kandidater som kan være aktuelle er Marc Jacobs, etter nedleggingen av Marc by MJ, sier tidligere sjefredaktør og maktblogger Celine Irgens Aagaard.
Marc Jacobs er definitivt mer realistisk enn tidligere, etter avgangen fra Louis Vuitton og stengingen av budsjettlinjen. Amerikaneren har tradisjon for å sjonglere flere merker, og etter designerens private instagram å dømme har han nok av fritid.
En annen kandidat er Riccardo Tisci, som i dag driver Givenchy. Hovedeier LVMH er imidlertid beryktet for sin proteksjonistiske holdning, og kan sette en stopper for et samarbeid.
– Givenchy er et godt forslag, men nesten for opplagt og kanskje litt sent ute motemessig? H&M er tross alt pionerer i denne sammenhengen. Jeg tipper Prada – i likhet med Sonia Rykiel og Marni har hun en sterk signatur, og Miu Miu og Pradas 60-talls-estetikk er jo veldig i vinden nå, sier PS:-redaktør og journalist Anja Stang.
Miuccia Prada er ingen dum kandidat, med egeneid motehus og et gjenkjennelig uttrykk. I 2011 sa hun imidlertid til WWD at hun «Aldri har vurdert (kjedesamarbeid), jeg liker ikke tanken om dårlig kopier». Det kan dog tenkes at Italia-kollega Marni sitt samarbeid i 2012 har myket opp designeren.
I følge veddemålsiden sportsbettingdime er Jason Wu årets heteste kandidat, med odds 5 til 1 – til sammenligning står Marc Jacobs med 100-1. Wu er fortsatt relativt liten i Europa, men med et bredt nedslagsfelt i Amerika og fans fra Michelle Obama til Michelle Williams. Et designsamarbeid ville vært en naturlig introduksjon til nye markeder.
– Jeg slår et slag for Jason Wu. Siden han startet opp i 2006 har han blitt en populær designer, og kledd opp både trendsettere og it-girls, mener Ida Elise Eide Einarsdottir, redaktør i Vixen.
Jason Wu, Riccardo Tisci og Miuccia Prada har alle et voksent, etablert publikum som fellesnevner. Det kan være naturlig for H&M med en yngre, friskere designer – eksempelvis Jeremy Scott, som nylig tok over sjefsrollen hos Moschino, og tidligere har samarbeidet med Adidas. Melk & Honning tror også på Kenzos Carol Lim og Humberto Leon som hete kandidater. Duoen er pionerer innen netthandel og markedsføring, og er komfortable med rolleblanding – i tillegg til motehuset driver de konseptbutikken Opening Ceremony.
– Jeg tror Jeremy Scott blir for sært og snevert, men tenker en som Victoria Beckham kunne vært fantastisk – det ville truffet rett i målgruppen til H&M. Selv skulle jeg gjerne ha sett henne, (Nicolas) Ghèsquiere eller Miuccia Prada på neste pressemelding, gjetter moteredaktør i Costume, Mette Mortensen.
Uansett hvilken designer, blir det spennende å se om H&M kan toppe fjorårets supersuksess med Alexander Wang. Da crashet hele nettsiden, majoriteten av kolleksjonen ble utsolgt på under en time – og videreselgere håvet inn tusenvis av kroner på eBay.