Etter mye rabalder og omrokkeringer forrige sesong, begynner ting endelig å roe seg for den kanskje aller viktigste moteuken.
Denne uken flytter motesirkuset til Paris for den siste av de fire moteukene. Etter mye endringer på motekalenderen i både New York, London og Milano, ble Paris ferdig med de største endringene under moteuken i september i fjor. Sesongens program byr på It-designere som Balenciaga, Saint Laurent og Maison Margiela, samtidig som moteukens største, trofaste designere forbereder seg på det de gjør aller best. Forventningene til resten av moteuken er minst like høye. Et knippe designere gjør seg klare for å følge opp debut-visningene sine, og en nykommer skal møte det iskalde motefolket for aller første gang.
Her er en oppsummering av høydepunktene, milepælene og forandringene under sesongens moteuke i Paris:
Marine Serres debut
Forrige sesong vant den franske 25-åringen Marine Serre en av motebransjens mest prestisjefylte priser, LVMH prisen. Serre fikk dermed et stipend 300 000 euro til å utvikle en kolleksjon. Da hun vant prisen jobbet hun for Balenciaga og konkurrerte mot syv andre finalister, blant annet britiske Molly Goddard. I juryen satt Diors Maria Grazia Chiuri, Karl Lagerfeld, Nicolas Ghesquiere, Marc Jacobs og Phoebe Philo – for å nevne noen.
«Vi var alle enige om at Marine Serre hadde et element av kreativitet i merket sitt. Jeg mener, dette er bare hennes første sesong, og det er fascinerende å se noen som er 25 og ikke bare veldig talentfull men også svært pragmatisk – det var viktig for avgjørelsen i år», fortalte jury-medlem Ghesquiere til Vogue.
Serre viser sin aller første solo-kolleksjon allerede i dag, og åpner dermed årets første moteuke i Paris.
I år er det hele to norske designere som har muligheten til å vinne moteprisen. Edda Gimnes og GmbHs Benjamin A. Huseby er begge shortlisted av juryen til årets LVMH-pris.
Andre sjanse for Claire Wright Keller, Natacha Ramsay-Levi, Olivier Lapidus og Serge Ruffieux
I likhet med moteuken i Milano, er denne sesongens moteuke i Paris en gyllen mulighet for nye designere å bevise at de er verdige stillingen hos noen av verdens fremste motehus. Noen får også en sjanse til.
Etter at Riccardo Tisci sjokkerte med å tre av etter elleve år som kreativ direktør for Givenchy i fjor, tok det ikke lang tid før tidligere Chloe-designer Claire Waight Keller ble annonsert som Tiscis etterfølger. Hennes debutkolleksjon var tydelig mer kommersiell enn Tiscis, og motepressen mente hun trengte litt tid for å få utrykket sitt på plass i det historiske motehuset.
Da Waight Keller flyttet til Givenchy tok Chloe inn Natacha Ramsay-Levi. Ramsay-Levi jobbet tidligere under Nicolas Ghesquière hos Louis Vuitton og Balenciaga. Hennes debut gikk hakket bedre enn hennes forløpers debut hos Givenchy. Vogues Nicole Phelps brukte utrykket «bang-up job» om showet.
Da det ble annonsert at Olivier Lapidus skulle ta over Lanvin, var det mange som måtte ty til Google for å finne ut av hvem denne mannen egentlig var. Etter en karriere som interiørdesigner, var Lapidus et ganske kontroversielt valg fot å ta over for Bouchra Jarrar (som fikk jobben etter Alber Elbaz gikk av i begynnelsen av 2016), og det var tydelig at han kanskje ikke var helt klar for rollen enda. Vogues Sarah Mower mente hans forøk på logomania virket ironisk – og Lanvin er ikke et ironisk merke.
Etter ti år på design-teamet til Christian Dior, var det Serge Ruffieuz som fikk æren av å ta over Carven etter designer-duoen Alexis Martial og Adrien Caillaudaud. Debuten ble beskrevet som ‘ikke akkurat en katastrofe, men heller ikke en kolleksjon som bør roses opp i skyene, og Ruffieuz ble oppfordret til å våge å utfordre merket litt mer.
Célines fravær
I januar annonserte motehuset Céline endelig hvem som skulle ta over stillingen som kreativ direktør, etter at Phoebe Philo forlot stillingen i desember i fjor etter ti år. Designeren som skal følge i Philos fotspor, er Paris-fødte, tidligere Saint Laurent-designer Hedi Slimane. Men vi får ikke sett hans tolking av det franske merket riktig enda
For mens vi venter på hans første show for Céline i september, blir husets SS18-vising fjernet fra programmet, men en kolleksjon designet av teamet som ble innført av Philo blir riktignok presenterert for kjøpere under en lukket presentasjon.
Hovedbilde: Saint Laurent SS18 via Vogue
Les også: 2017 var det store året for utskiftning av sjefredaktører: Her er oversikten