– Vi selger ikke på langt nær like mye dresser og blazere som tidligere.
Pandemien har strammet sitt klamme grep i et år nå med tilhørende sosiale distansering og hjemmekontor for de som kan. Vi er nærmest blitt vant til at den eneste reisen vi gjør er fra kjøkkenbordet om morgenen til stua – eller kanskje til og med et ekte hjemmekontor skulle man være så heldig – iført jobbantrekket jobbebukse og tøfler.
For la oss være ærlige, selv om noen fortsatt tyr til dressen på hjemmekontor gav de fleste av oss opp for lenge siden. Blazeren er blitt unntaket snarere enn regelen, og selv om det kanskje er business on top under Zoom-møtene er resten av opplegget etterhvert blitt ganske så casual. Noen som kjenner seg igjen?
Hva betyr det for aktører som lever av å selge «kontorklær»?
Bransjenettstedet Business of Fashion skriver at merker over hele verden nå tilpasser seg en ny normal ved å lene seg på den mer casual stilen og ikke minst endre måten de markedsfører seg på.
For med nedbemanning, permitteringer og strenge koronarestriksjoner har behovene våre endret seg drastisk.
Og selv om det er vanskelig å spå hva som vil skje post-korona er det vel ganske så sannsynlig at både hjemmekontor, digitale løsninger og generelt mer fleksibel arbeidstid er kommet for å bli.
Vi merker helt klart en endring i handlemønsteret til kunden der, forteller Chris Nikolaisen, innkjøper ved Ferner Jacobsen i Oslo.
– Vi selger ikke på langt nær like mye dresser og blazere som tidligere. Vi ser helt klart at det søkes mer etter komfort: Chinos med stretch og skjorter i jersey-kvaliteter. For kvinner er det ikke like mye skjørt og bluser, men heller mer komfortable bukser og skjorter.

Om det er et reelt skifte i hva folk ønsker å gå med på kontoret er han imidlertid mer usikker på. For hva vil skje når verden nå normaliseres?
– Det er mange som har endret stilen litt når det kommer til kontorklær og som velger komfort fremfor alt nå. Samtidig ser vi at mange også søker tilbake til den stilfulle dressen og skjørt/bluse.
Grunnen er enkel, mener han. For når man først begynner med noe komfortabelt er det tross alt ganske så vanskelig å gå tilbake.
– Etter gjenåpningen nå merker vi at vi selger mye penklær. Kundene virker sultne på å pynte seg igjen etter en lang periode med komfortable klær og joggetøy.
Nikolaisen tror folk stort sett vil holde fast på tradisjonelle kontorklær når vi etterhvert får komme tilbake på kontoret igjen.
– Det er fortsatt noe med det å se presentabel ut. Men at det blir mer fleksibilitet og mulighet for hjemmekontor gjør nok at komfortable produkter fortsetter også å selge godt fremover. Så det vil nok bli en balanse mellom det tradisjonelle og det mer «moderne» komfortable.
– Så hvordan påvirker dette dere både når det kommer til salg, utvalg, sortiment og også måten dere markedsfører dere på?
– Det er helt klart noe som har påvirket oss. Men vi omstilte oss også ganske raskt da vi skjønte at pandemien ville vare lenger enn ventet, og gjorde om på både markedsføring og vareutvalg. Vi måtte ut av boksen og se hva som faktisk ble brukt på hjemmekontor for så å finne produkter deretter. Det gjør jo at innkjøpsjobben blir enda mer spennende og utfordrende, men det liker vi! Vi jobber jo med produkter som er «ferskvare», og må bare kunne omstille oss.
Også hos Cavour har de merket effekten av hjemmekontor og digitale jobbmøter når det kommer til salget av kontorklær.
– Salget av dress og finskjorter har roet seg veldig under korona til fordel for mer avslappede plagg som myke gensere og skjorter med mindre formelle detaljer som button down-krager og denim -stoffer.
– Vi selger mye bukser med formelle detaljer, som press og oppbrett. Men i mindre formelle stoffer som bomull i stedet for ull. Med slike plagg beholder man elementer fra dressen, og det er fremdeles et «ryddig» antrekk med krage i halsen som ser presentabelt og profesjonelt ut i videomøter, forteller Kevin Svindland ved Cavour.

Hans kollega Ida Danielsson ser noe av den samme tendensen hos dame, men tror folk fortsatt vil se presentable ut også i videomøter.
– Mange har fortsatt å kjøpe for eksempel silkebluser. De er kanskje i mange videomøter, og en pen silkebluse er det som gjør en forskjell.
Hun forteller at de har merket en nedgang på salg av dresser.
– Samtidig som man plutselig trenger en ny dress fordi man skal i et viktig videomøte eller lignende. Jeg synes også at trenden er noe endret her – kvinner har nå omfavnet dressen til mer enn bare jobb.

Også Svindland tror at dressen i høyeste grad fortsatt gjelder.
– Når folk er på kontoret, og særlig om de skal møte klienter ansikt til ansikt, så er det fremdeles dressen som gjelder. Men under omstendighetene har man nok ikke hatt like mange av disse møtene.
Etterhvert som ting nå normaliseres – eller i det minste går mot en slags ny normal tror han konseptet kontorklær vil variere stort.
– Jeg tror det vil variere fra bransje til bransje. I formelle yrker som advokat, megler og rådgiver tror jeg at man går hardere tilbake til dress, skjorte og slips. Mye fordi det for mange er en del av identiteten som man kanskje savner etter over ett år på hjemmekontor. De eldre som har gjort en hel karriere i dressen vil nok søke mot det mer avslappede, men de yngre som har landet sin første stilling, tror jeg har lyst til å kle seg opp for å gå på jobb.
I andre yrker, der dressen ikke nødvendigvis er standarduniformen på kontoret, tror han det går andre veien, mot det mer avslappede.
– I vårt sortiment vil nok alltid dressen være en viktig del av kjernen, men vi har lagt vekt på å utvikle nye produkter med fokus på fritidsklær som skjorter, t-skjorter, jeans og chinos der vi ivaretar det klassiske og elegante med vekt på materialer i stedet for logoer.
Les også: Influencernes beste tips til hjemmekontoret