Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Hva er greia med «hverdagsuniformen»?

Hvorfor gikk Steve Jobs kun i jeans og svart høyhalset genser?

Av: Anna Skavlan & Ingeborg Aspeli

Stjernedesigner Rick Owens, mote-gudmor Grace Coddington, den avdøde tech-moguen Steve Jobs, facebook-kongen Mark Zuckerberg og eks-president Barack Obama alle én ting til felles – de tyr til en hverdagsuniform. Owens og Coddington er sjeldent synlig i andre farge enn svart, Obama har begrenset klesskapet sitt til grå eller mørke dresser, Steve Jobs gikk svart høyhalser og Levi’s og Zuckerberg har samme grå t-skjorte på nesten alle bilder det tas av han. Men hvorfor?

Et kjapt google-søk med nøkkelordene «every-day uniform«, «all black clothing» eller «wearing the same clothes every day» avslører en fellesnevner i ordet «geni». Samtlige, av de overraskende mange, artiklene, bruker nettopp navnene nevnt i innledningen, sammen med forfattere og Sillicon Valley-vidunderbarn, som eksempler på mennesker som har begrenset klesvalgene til én eller to alternativ. Og alle er enig – å begrense avgjørelser er et viktig steg på stigen til suksess.

I en artikkel i Vanity Fair begrunner Obama sitt begrensede klesvalg på følgende måte:

– Du vil kun se meg i grå eller blå dresser, jeg prøver å begrense avgjørelser. Jeg vil ikke ta avgjørelser om hva jeg skal spise eller kle meg i. Jeg har for mange andre avgjørelser å ta.

En annen med mange avgjørelser, er Facebooks far Mark Zuckerberg. Han delte for et par år siden et bilde av klesskapet sitt på Facebook hvor det var rad på rad med samme grå hettegenser og grå t skjorte. Caption leste «Første dag tilbake etter pappa-perm! Hva skal jeg ha på meg?».

Etter premieren på den Oscar-vinnende filmen om Facebook, The Social Network, fra 2010 hadde Zuckerberg kun én kommentar til filmen; at de i det minste fikk klærne hans riktig.

– Jeg er i en veldig heldig posisjon som gjør at jeg kan stå opp hver dag og hjelpe over en milliard mennesker, fortalte Zuckerberg til New York Times i 2015.

Les også
Kraftig vekst for Caspara - Ønsker å satse internasjonalt

– Jeg vil gjerne rydde livet mitt slik at jeg kan ta så få avgjørelser som mulig om hva som helst, slik at jeg kan hjelpe [Facebook] best mulig.

I likhet med Zuckerberg var apple-grunnlegger Steve Jobs også en mann av få plagg. Til tross for at han aldri har kommentert sitt ikoniske antrekk selv, ble det avslørt Walter Isaacson sin Jobs-biografi at Jobs en gnag hadde møtt Issey Miyake i Japan som hadde gitt han nok svarte høyhalsete gensere til å vare livet ut.

Ved å eliminere at av dagens mange avgjørelser, unngår de overnevnte geniene den såkalte «avgjørelses utmattelsen» eller «desicion fatigue». Fra sekundet vi våkner begynner hjernen å ta avgjørelser. Om vi skal trykke på snooze knappen eller ikke, hva vi skal lage til frokost, om man burde vaske håret eller ikke – og hva man skal ha på seg. Det de fleste ikke tenker over, er ved å ta avgjørelser bruker man mental energi. Hvis du tar for mange avgjørelser over for kort tid, vil du betydelig redusere evnen til å ta de aller viktigste avgjørelsene. 

Med dette blir det lettere å forstå hvorfor Obama, Zuckerberg og Jobs har valgt å eliminere antrekks-avgjørelsen. For hva er egentlig det viktigste; hvordan delegere bistand til u-land eller hvilken farge man skal ha på slipset sitt?

Den norske hverdagsuniformen

Men hva med her i Norge? Landet som huser «verdens største gatemotestjerner» og som stadig stiger på listen over flest instagram-stjener. Hva tenker de som velger bort klesskap-dansen om morgningen og heller drar på seg en eksakt kopi av det de gikk i dagen før.

En av disse er Alexander Winslowe, eier av klesbutikken F5.

– Jeg har egentlig vært i hverdagsuniformen lenge, og jobber med å komme litt bort fra den. Eller, egentlig ikke komme bort fra den, men med å gjøre den litt mer variert. På grunn av jobbhverdagen min har jeg i flere år stort sett kledd meg i svarte jeans fra Acne Studios eller 501 fra loppemarked, og T-skjorte eller sweat fra Avenue. Disse har jeg hatt mange av, og jeg har kjørt et ganske Steve Jobs-aktig opplegg. Det har vært praktisk og digg, men i lengden blir det også litt kjedelig. I alle fall for meg som jobber med mote, forteller Winslow til Melk & Honning.

Han forteller at han har et relativt lite klesskap, og at målet alltid er å ha plass.

Les også
Kraftig vekst for Caspara - Ønsker å satse internasjonalt

– Jeg kjører allerede en relativt streng «one in-one out»-policy.

Han tror grunnen til at så mange –  både i og utenfor motebransjen – tyr til en hverdagsuniform er at det rett og slett er enkelt.

– For folk i kreative yrker, gründere, artister etc. tror jeg at enkelheten er en stor appell. I en til tider kaotisk arbeidshverdag gir et en kjærkommen stabilitet å ta på seg det samme antrekket, forklarer Winslow.

Back to Black

I motebransjen ser vi også flere tilfeller av avgjørelsesbegrensning. Men i kunstens navn, er garderoben heller begrenset til én farge enn ett antrekk.

Svart er  favorittfargen til noen av motebransjens mest hardtarbeidende hjerner. I et Intervju med Business of Fashion forteller designer Rick Owens at hva han går med er et logisk svar til måten han lever på og hva han trenger å gjøre.

– Jeg har egentlig ingenting jeg ønsker å formidle med måten jeg kler meg så det har blitt en slags uniform.

Grace Coddington har sagt seg enig, og omtaler sin svarte garderobe som et tomt lerret.

– Jeg vil ha en ren tallerken. Jeg vil ikke tenke på hva jeg skal ha på på morgenen; jeg vil legge alt fokuset mitt på klærne jeg skyter. Det er som en uniform. Du trenger ikke ta avgjørelser rundt det. Jeg bruker hele livet mitt ellers til å ta avgjørelser.

Winslow, som selv ofte tyr til den klassiske fargen,  påpeker at svart ofte utstråler seriøsitet.

– Jeg kan føle meg barnslig og klovnete om jeg har for mye farger. Black means business, mener Alexander Winslow.

Les også
Tiktok-sensasjon satser på Norge

Dagny Thurmann-Moe er farge-spesialist, designer og-konsulent. Hun mener valget av en svart garderobe gjør at man fremstår mer distansert og passiv.

– Når det gjelder kreative mennesker, er fargen sort  mange tyr til, fordi det skjermer mot kritikk. Kler man seg i sort, vil man fremstå som mer utilnærmelig, distansert og den fungerer nærmest som et skall av beskyttelse, samtidig som den gir en følelse av eleganse. Du ser rett og slett mindre vennlig ut. Dette er nok en av grunnene til at den er en gjenganger i kreative industrier, som reklamebransjen, arkitektur, kunst og mote, forteller hun til Melk & Honning. 

Å velge en helsvart garderobe kan sees på som en mer avansert utgave av hverdagsuniformen. Det er ikke lengre kun et ønske om å eliminere avgjørelsen, men om å formidle en beskjed. Svart er en ikonisk farge med mye historie og symbolikk.

– Når det gjelder sort som en evig trendy farge, kan det lett føles slik. Fargen har den lengste trendbølgen av alle farger i et moderne perspektiv, og bølgen har vart i over 60 år, mens vi også kan se enda tidligere referanser, som for eksempel Coco Chanel, som brukte fargen for å skille seg ut.

Thurmann-Moe forklarer at Chanel levde i en tid hvor de fleste så litt ut som påfugler; farger, fjær og ornamentering på preget garderobene. Coco var opptatt av å skille seg ut og fremstå som annerledes og være en rebell.

– Om hun ville valgt fargen i dag, er et helt annet spørsmål. Da ville hun oppnådd det motsatte som hun ønsket – å gli inn i mengden. I dag har fargen fått en annen mening – den er konform, ordinær, samtidig som den kommuniserer det elegante, distanserte og uvennlig, avslutter Thurmann-Moe.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer