Hun gjør data til mote

Teamer opp med svensk high street-favoritt.

Nylig ble det endelig klart (?) at & Other Stories åpner sin første butikk i Norge. Den svenske kleskjeden har allerede norsk nettbutikk.

Nå teamer de opp med den New York-baserte informasjonsdesigneren Giorgia Lupi om en collab som utfordrer ideen om at data er noe upersonlig og skremmende. Resultatet er en ready-to-wear-kolleksjon bestående av 12 plagg med håndtegnet print signert Lupi med inspirasjon fra kvinner i forskning: matematikeren, konservatoren og astronauten.

– Aller først; Hva er egentlig en informasjonsdesigner?

– Informasjonsdesign handler om å forme måtene folk – lesere, brukere, under, besøkende, tilegner seg ulike former for informasjon gjennom ulike opplevelser. Når jeg skal forklare hva jeg gjør til nye mennesker pleier jeg å si at jeg er en designer – en grafisk designer som først og fremst arbeider med data som sin linse å se verden gjennom og bruker den som er kreativt verktøy for å fortelle visuelle historier. Jeg lager og forteller visuelle historier som er sterkt knyttet til informasjon der jeg alltid stiller spørsmål ved og redefinerer forholdet mellom form og innhold.

– Hva er datahumanisme – og kan data egentlig være menneskelig?

– «Data» oppfattes gjerne som nye skummelt, kaldt, komplekst og upersonlig. Men tenk over følgende: data eksiterer ikke. Dette er ikke en ekte greie, men heller en abstraksjon av verden vi kjenner og opplever. Vi må forholde oss til innholdet i data og ikke tallene. Med det premisset kan vi ta tilbake en menneskelig – og med det også en tilgjengelig – tilnærming til data. Å hente inn data og å presentere det på en spesiell måte er bare en annen måte å bygge arkiv og minner. De aller mest interessante spørsmålene er de dataer ikke kan svare på. Det er en narrativ komponent ved å se på data på denne måten som gjør at dataforskning handler mer om å fortelle historier enn å analysere tall.

Det jeg har lært – og det jeg forsøker å lære videre – er at data kan være visuelt vakkert som noe vi kan sette pris på, men deres virkelig styrke ligger i det at de kan formidle meningsfulle og relaterbare narrativ om deler av verden og mennesker vi ikke nødvendigvis kan observere.

– Jeg har est at du beskriver jobben sin som «å fortelle historier med data» – hva mener du med det?

– Jeg tror fullt og helt på at vi nå i 2019 er klare for å stille spørsmålet ved en utelukkende teknisk tilnærming til data og begynne å komme opp med måter å se nummer på for hva de virkelig står for: kunnskap, oppførsel, mennesker. Data representerer det virkelig liv. Det er et bilde av verden på samme måte som et bilde fanger et øyeblikk i tiden. Nummer er alltid plassholdere for noe annet – en måte å fange et synspunkt på. Men noen ganger kan det miste retning. Med mitt arbeid forsøker jeg å gjenskape denne forbindelsen ved å understreke de mer menneskelige aspektene ved data gjennom å skape unike visuelle historier. I min eksperimentering stiller jeg ofte spørsmål ved hvordan datavisualseringen har blitt brukt så langt, først og fremst i funksjonelle og «livløse» business-kontekster, og jeg ønsker enhver mulighet for å leke med materialer og kontekster som vanligvis ikke assosieres med denne disiplinen velkommen. Hvordan kan vi endre vårt forhold til data hvis vi kan kle oss i det? Hva hvis klærne våre og stilen vår fortalte en historie ikke på et overfladisk nivå, men også på et mye dypere nivå der hver del av et plagg er forbundet med informasjon og meldinger som vi er stolte over å bære på kroppen.

– Hvordan kom denne collaben sammen? Og hvordan arbeidet du sammen med & Other Stories om denne kolleksjonen?

– Anna Nyren, direktør for collabs ved & Other Stories, tok kontakt per mail forrige år for å se på et potensielt samarbeid for 2019-2020.

Jeg har alltid ønsket å bringe data til liv i fysiske former i produkter folk kan bruke og til og med ha på seg. Da Anna kontakter meg følte jeg umiddelbart at dette var et drømmeprosjekt, og det har virkelig blitt et fantastisk samarbeid.

Det har vært konstant frem og tilbake helt fra starten – og har vært et samarbeid helt til siste slutt.

– Hvordan vil du beskrive kolleksjonen med dine egne ord?

– Det er et utrolig spennende prosjekt for første gang i moteverdenen: En kolleksjon der grafiske mønster er trykket, brodert og sydd på en kolleksjon som er en direkte representasjon av data.

For denne kolleksjonen har jeg lett etter «data» i prestasjonene til tre banebrytende kvinner som alle er pionerer i tidligere mannsdominerte områder og som har ryddet vei for andre kvinner. De tre kvinnene er Ada Lovelace – verdens første dataprogrammerer – Rachel Carson – som har gått i spissen for miljøbevegelsen – og Mac Jemison – den først afro-amerikanske kvinnelige astronauten.

For disse tre lagde vi data basert på deres største prestasjoner i tillegg til den viktigste informasjonen fra deres liv. Dette brukte jeg som utgangspunkt for å skape digitale mønster som går igjen i kolleksjonen – forhåpentlig vakre visueller som også har en dypere mening.

– Hvorfor er nettopp disse tre så betydningfulle for deg?

– I en tidlig fase var tanken å fokusere på historiene til kvinner som har vært med på både å inspirere og å styrke andre.

Vi endte opp med disse tre utrolig kvinnene. Tre pionerer i tidligere mannsdominerte yrker. Jeg foreslo å fokusere på deres største prestasjoner som en bakgrunn for å visualisere informasjon fra livene deres. Stories-teamet var enige. Det feminine innslaget er der, men det er egentlig ikke den primære linsen for dette narrative. Så lette jeg etter data i arven til de tre kvinnene, definerte tre ulike strategier for å bryte ned og å analysere arbeidet deres og prestasjonene deres for dermed å lage dataene slik jeg pleier å gjøre.