Puma legger bak seg et rekordkvartal

Rekordomsetning for tysk sportsgigant

Vokser raskere enn Adidas og Nike.

Puma kan rapportere om rekordkvartal for både salg og omsetning. Årsaken skal være økt etterspørsel i Kina og USA etter at det tyske sportsmerket igjen entret basketball-markedet.

Med det vokser de raskere enn konkurrentene Adidas og markedsleder Nike. Det skriver Business of Fashion.

Stjernenavn

Bransjenettstedet mener mye av grunnen til Pumas fremgang skyldes suksessfulle sosiale medie-kampanjer og samarbeid med navn som Selena Gomez, Rihanna og Jay-Z.

I fjor sommer ble Jay-Z utnevnt til ny kreativ leder for Puma basketball. Han føyde seg med det inn i rekken av stjernenavn tilknyttet den tyske sportsgiganten som fra tidligere av inkluderte Solange Knowles, som i 2013 ble art director og kreativ konsulent, Rihanna, som det påfølgende året kom inn som kreativ direktør, og også navn som Kylie Jenner, Cara Delevingne, Selena Gomez og The Weeknd.

Beste kvartal noensinne

Tall fra årets første kvartal viser en oppgang i salg på 15,3 prosent for Puma. Det tilsvarer 1,32 milliarder dollar mot estimerte 1,3 milliarder dollar. Omsetningen viste 143 millioner dollar mot estimerte 139 millioner dollar.

«Det første kvartalet av 2019 har vært det beste kvartalet for Puma noensinne», sier den norske Puma-toppsjefen Bjørn Gulden i en uttalelse.

«Selv om det er ni måneder igjen og til tross for mye usikkerhet i markedet føler vi oss trygge på at vi vil nå målene for i år».

Puma har en estimert salgsøkning på 10 prosent og omsetning på rundt 395-415 millioner dollar for 2019.

Hovedbilde: Getty Images.

Les også: Nike-skandalen – hva skjer egentlig hos sportsgiganten?