Sneaker-kulturen har vokst til nye dimensjoner de siste årene, og skillet mellom streetwear og såkalt «high-fashion» er nærmest utvisket. Som en av få mote-subkulturer er streetwear-segmentet mannsdominert, og flere designsamarbeider og «limited editions» er utelukker kvinner.
– Det er så mye kult for gutter, men det kommer ikke i våre størrelser. Og om det gjør det, så endres designet litt, silhuetten forandres eller materialene gjøres billigere. De tenker ikke på oss, og det er et av de største problemene vi har, sa butikkeier og sneaker-fantast Susan Boyle til Fashionista tidligere i år.
Nå strekker Hummel ut en hånd til kvinnelige fans. Det danske merket ser mot Japan, og slår seg sammen med Atmos, en av verdens mest kjente sneakerbutikker, og Mila Owen – en japansk designer med forkjærlighet for moderne basisplagg, og stor suksess i hjemlandet – til tross for at linjen knapt er fylt ett år. Samarbeidet tar oppgjør med bransjestandarden, og lanseres utelukkende for kvinner.
De to variantene kombinerer japansk minimalisme med dansk funksjonalitet, og tar utgangspunkt i Marathona-skoen fra 1983. Skoene er utformet i semsket skinn med klare, rene linjer.
I Oslo kan man finne skoene hos YME.