Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Foto: Getty Images

Hudpleiemerket Allél lanseres i Norge: – Det finnes ikke en «one type that fits all»-krem

Melk & Honning tok en prat med gründeren om gener, hudpleietrender og det mettede skjønnhetsmarkedet.

De siste årene har man sett hvordan skjønnhetsbransjen virkelig har blomstret. Mengden ting på baderomshylla øker i takt med interessen og kunnskapen til mannen og kvinnen i gata. Hver annen kjendis og influencer har lansert sine egne merker, eller viser frem sminke- og hudpleierutinen sin på Youtube til Vogue eller Harper’s Bazaar.

Men i en bransje med stadig større konkurranse, blir det vanskeligere og vanskeligere å skille seg ut. Da må man ha et helt spesielt og innovativt konsept.

Nå lanseres det DNA-tilpassede hudpleiemerket Allél i Norge.

Det drives av de to svenske legene Anne Wetter og Elisabet Hagert. Førstnevnte er dermatolog og sistnevnte er forsker og kirurg.

Navnet Allél kommer fra en gentype ved samme navn.

– Disse er arvelige og fungerer som byggestener både i mennesker og egentlig alt levende. Det gir oss våre unike egenskaper. De ulike gentypene gjør at hvert menneske er unikt. Vi både ser forskjellig ut og har ulike forutsetninger til å håndtere ytre påvirkning.

Til Melk & Honning forteller Wetter at de to møttes da de akkurat hadde fullført medisinstudiet og begynt å jobbe som leger i Stockholm. Siden har de vært bestevenner.

– Vi innså med en gang at vi hadde samme livsfilosofi: Work hard, play hard. Derfor skapte vi vår egen lille gjeng kalt «BAROSA», bara roliga saker (bare morsomme ting. red. anm). Og det har vi forsøkt å holde oss til både profesjonelt og privat.

Anne Wetter og Elisabet Hagert. Foto: Allél

Det var i 2017 at de lanserte hudpleiemerket Allél.

– Da jeg studerte medisin for rundt 25 år siden var den generelle oppfatning at hudens aldring først og fremst kom fra ytre faktorer som røyking, soling og andre livstilsfaktorer.

– Siden den gang har man gjort en rekke studier som sammen har konkludert med at minst 60% faktisk bunner i de genene vi har arvet. Vi fødes altså med helt ulike forutsetninger for å håndtere ytre faktorer, som på sikt kan bryte ned kollagen og elastin.

– Det finnes allerede en tydelig trend i samfunnet med individtilpassning; Alle vil jo bli den beste versjonen av seg selv og tar gjerne blodprøver, CT, håranalyser og liknende for å forstå sine egne behov bedre.

Når det kommer til skjønnhetsbransjen mener Wetter man også ser denne tendensen.

– Ja, og dette kommer bare til å vokse. Det finnes ikke en «one type that fits all» type krem. Dette med å finne den perfekte hudpleieserien for hvert individ er fremtiden.

Hos Allél har de kommet frem til fem hudpleieserier som skal hjelpe til mot det man er genetisk disponert for å slite med. Intrisic aging som går på struktur, glyc-aging som handler om energi, photo-aging som handler om pigmenter, antioxidant som handler om hudens forsvar og Inflamm-aging som går på hudens sensitivitet. Man kan finne ut hvilken man er via en hudtest hos Blush, som er forhandler i Norge.

I hver av rutinene er det bare et lite knippe produkter.

De siste årene har man gått fra 10-stegs koreanske hudpleierutiner til et mer minimalistisk fokus, med færre og mer komplekse, gjerne litt dyrere produkter. Allél-gründeren er enig i at «less is more.

– Dette er en trend som er i ferd med å vokse seg stor i år. Det var også grunntanken da var startet merket

– Som hudlege ble jeg utrolig frustrert når pasienter kom med et dusin produkter og lurte på hvorfor ingenting fungerte.

Nå er trenden gått i motsatt retning. Wetter mener det er flere grunner til det.

– Forbrukeren føler sikkert ikke at de har tid til å holde på med alle disse stegene i lengden. Men samtidig tror jeg det handler om at mange i dag er mer kunnskapsrike enn tidligere. De vil heller velge et produkt som er litt dyrere, men som har aktive ingredienser som gir resultater. Risikoen for allergiske reaksjoner eller hudsensitivitet er også høyere dess flere forskjellige produkter og ingredienser man blander.

– Det handler kanskje også om at mange nå er mer bevisste på klima. Man vil ha færre produkter fordi det betyr mindre søppel.

Da Melk & Honning tidligere tok for seg skjønnhetsmarkedet i en større sak, mente enkelte av ekspertene at markedet var i ferd med å bli mettet. Som relativt nye aktører, hva mener Wetter om saken?

– Ja, det er mettet. Men så lenge det finnes forbrukere som er villige til å prøve nye produkter i håp om å kunne få en perfekt hud, så kommer det stadig nye merker og produkter.

Hun mener de ikke har noen konkurrenter på markedet.

– Ikke når kommer til enkelhet, personifisering og de kliniske studiene som ligger bak Allél. Også er det et superfint design da, som passer både for kvinner og menn.

Les også: Hva er greia med tørrbørsting?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer