Kim Jones for Dior under herremoteuka i Paris

De gode – og dårlige – nyhetene er at det ikke er noe nytt hos Celine

Dette var høydepunktene under herremoteukene.

Herremoteukene er over for denne gang med haute couture-uken som neste ut. Det hele startet i London 5. januar med både Milano, Firenze og nå sist Paris for tur. Men har herremoteukene i det hele tatt livets rett? Det er spørsmålet mange stiller seg. Svaret synes foreløpig å være tja. For selv om fremtiden kanskje henger i en tynn tråd, manglet det ikke på høydepunkter. De aller største kom i Paris dit designere som Hedi Slimane, Kim Jones, Virgil Abloh og Jonathan Anderson hadde søkt.

Hedi Slimanes andre Celine-debut

Det ble stor oppstandelse da det ble klart at Hedi Slimane var den som skulle ta over sjefstolen i Celine. Slimane kom fra Saint Laurent der han nærmest hadde snudd motehuset på hodet, blant annet ved å endre navnet. Nå skulle han gjøre det samme med Celine, og fjernet blant annet aksenten fra navnet i tillegg til å gjøre store endringer med luksusgruppen LVMHs velsignelse.

Celine. Foto: Getty Images

Det største sjokket kom imidlertid da Slimane debuterte sin første kolleksjon for Celine. Philo-estetikken var blitt byttet ut med Slimanes velkjente signatur; tynne, unge, stort sett hvite modeller med en umiskjennelig rock chic-look. Det fikk Celine-fansen til å rase, og stormen har ikke stilnet siden.

Les også: Slik reagerer sosiale medier på Celine-debuten

Det var derfor knyttet stor spenning til Slimanes andre debut for det franske luksusmotehuset. Hans første stand alone herrekolleksjon ble vist i Paris søndag.

Visningen i september var en mikset dame- og herrevisning, og allerede her ble de første maskuline silhuettene introdusert. Mens september-visningen var inspirert av parisisk natteliv var den rene herrevisningen beskrevet som følgende i en pressemelding: «Celine 02: A London Diary. Polaroids of the British Youth».

«De dårlige nyhetene», skriver bransjenettstedet Business of Fashion, «er at det ikke er noe nytt hos Celine. De gode nyhetene er at det ikke er noe nytt hos Celine». Det, heter det videre i anmeldelsen, er velsignelsen såvel som forbannelsen avhengig av hvilken side du er på. For uansett hvilket motehus Slimane synes å lede er det den samme, gamle estetikken som går igjen – enten det er hos Dior Homme, Saint Laurent eller som her hos Celine.

…og Jacquemus’ andre herrekolleksjon

Også Jacquemus viste i Paris denne sesongen det som er hans andre herrekolleksjon for sitt selvtitulerte merke.

Debutkolleksjonen ble vist under herremoteuka i Paris i februar i fjor med inspirasjon hentet før Sør-Frankrike. Denne gangen designeren den tradisjonelle catwalken til fordel for en frokost der gjestene fikk servert brød med smør og ost, juice og croissanter mens modellene vandret tilsynelatende upåaktet blant dem før de også satte seg til bords.

«Jeg vil ikke vise en fantasi», sa designer Simon Porte Jacquemus til The Guardian i forbindelse med visningen. Det til tross for at det i stor grad er nettopp dét han gjort tidligere. «Det handler om jobb, om de som står opp tidlig, om virkeligheten og om ekte klær som du kan ha på deg» – som workwear-jakker, cargo-bukser, lange shortser, arbeidsskjorter, fiskergensere og vester med lommer.

For ikke å snakke om det som må ha vært den franske herremoteukens mest mangfoldige lineup av modeller.

JW Andersons Paris-debut

Genierklærte Jonathan Anderson, mannen bak motemerket JW Anderson, har tidligere presentert sine kolleksjoner i London. Denne gangen flyttet han imidlertid visningen til Paris og viste både FW19/20- og Pre-Fall 2019-kolleksjonen samtidig. Grunnen skal ifølge Vogue være ønsket om å overføre de kjønnsnøytrale kodene, som har kjennetegnet den britiske designerens eget merke siden debutkolleksjonen for ti år siden, til også andre deler av verden.

Med det som bakteppe var det ikke bare første gangen Anderson viste i den franske hovedstaden, men også første gangen han viste både dame- og herrekolleksjonene samtidig.

Virgil Ablohs vanskelige andrekolleksjon

Louis Vuitton. Foto: Getty Images

Rundt påsketider i fjor ble det klart at Off-White-grunnlegger og Kanye Wests høyre hånd Virgil Abloh var utnevnt til ny menswear-designer for Louis Vuitton. Abloh tok med det over for Kim Jones som på sin side gikk til tilsvarende stilling i Dior.

Helt overraskende var det ikke. Abloh representerte på mange måter den sterke linken mellom luksus og streetwear. En link ikke helt ukjent for Louis Vuitton som nettopp hadde gjort sitt ekstremt hypede samarbeid med skate-merket Supreme.

Ablohs debutkolleksjon for det erkefranske luksusmotehuset fikk blandet mottakelse. Det var derfor stor spenning knyttet til den vanskelige andrekolleksjonen som ble vist under herremoteuka i Paris forrige uke. Denne gangen som en homage til Michael Jackson og også New York. En slags videreføring av nikket til kongen av pop under Off-White SS18-visningen, kanskje?

Les også: Virgil Ablohs anklages for plagiat

Samtidig som andrekolleksjonen ble debutert på catwalken, droppet den første kolleksjonen i butikk – bare for å selge ut raskere enn det motehusets Supreme-samarbeid hadde gjort.

… og Kim Jones’ andre

Også Kim Jones, som takket for seg hos Louis Vuitton i fjor og med det overlot stafettpinnen til Virgil Abloh, viste sin andrekolleksjon for henholdvis Dior under moteuka i Paris denne sesongen.

Den britiske designeren har allerede fått mye oppmerksomhet for sin andrevisning for det franske luksusmotehuset på grunn av visningsformatet. Nærmere 50 modeller ble sendt nedover et samlebånd som av blant andre herremagasinet GQ sammenliknes med det på sushi-konseptet Yo Sushi. For ikke å snakke om en sterk første rad med navn som Kate Moss, Naomi Campbell og Robert Pattinson.

Men det det snakkes aller mest om er heldigvis selve kolleksjonen. For der Jones tidligere kanskje kan ha virket noe begrenset og tilbakeholden i sitt kreative uttrykk, som for eksempel hos tidligere arbeidsgiver Louis Vuitton, kan det nå virke som han hos Dior endelig har fått de frie tøylene han fortjener.

«Jones har en ekstraordinær evne til å mikse haute luxury med bleeding-egde street styling og evig chic wearability samtidig som han klarer å skape en hype som får produktene til å fly ut av butikkhyllene», skriver GQ om kolleksjonen. Eller som Jones selv sa til herremagasinet etter visningen: «Jeg er en solid fire av ti. Høres det OK ut?».

Dior. Foto: Getty Images

Y/Project på Pitti Uomo

Det som gjerne omtales som «verdens viktigste motemesse», Pitti Uomo, gikk av stabelen i Firenze, Italia for 95. gang tidligere i år.

Det var den belgiske designeren Glenn Martens bak det parisiske merket Y/Project som denne gangen var valgt som gjestedesigner. Han ble valgt for sin streetwear møter couture-estetikk, skriver Vogue.

Martens gjorde sin debut i Paris som junior-designer for Jean Paul Gaultier før han startet sitt eget merke og to år senere ble kreativ leder for det franske motemerket Y/Project. Siden har merket, under Martens ledelse, som kultmagasinet Interview så godt oppsummerer det «rikosjert fra street til haute ved å viske ut linjene mellom herre og dame for med det å skape sin egen rekontekstualiserte stil».

Bonus: De norske modellene

Det er ingen tvil om at Norge er inne i en svært god periode når det kommer til norske modeller som gjør det stort internasjonalt, og det er langt fra den først gangen vi skriver om de norske modellhåpene.

Les også: Dette er Norges nye modellhåp

Blant navnene som har gått visninger under sesongens herremoteuker er stjerneskudd som Teams Jeenu Mahadevan, Vetle Emile som debuterte på catwalken for Virgil Ablohs Louis Vuitton i fjor samt Martin Jørgensen og Steffen Peetz som begge gikk for Hedi Slimanes Celine. Også Idol Looks-tilknyttede Daniel Høilo samt Nicholas Rokne som gikk for både Marni, Christopher Raeburn, Xander Zhou og John Lawrence Sullivan har gjort det sterkt under herremoteukene denne sesongen.

Hovedbilde: Dior. Foto: Getty Images.

Les også: Motehuskabalen: De viktigste trekkene så langt