Klesagenturet- og merket Holzweiler, drevet av søskenparet Suzanne og Andreas Holzweiler, fyller 10 år i år. Dette ble kraftig feiret i går, da hauger av motefolk inntok showroomet deres på Lysaker brygge.
Vi har snakket med Andreas Holzweiler om hva de har klart å oppnå i løpet av disse 10 årene, om utfordringene – og ikke minst, om den kommende kolleksjonen de skal vise frem under Oslo Runway.
– Etter vi lanserte kolleksjonen i 2014, har vi klart å skape oss en mer fullendt identitet rundt varemerket Holzweiler. Vi jobber ekstremt hardt for å bli bedre på passformer og at kvaltiet/pris står i god relasjon til hverandre. Vi selger nå til over 120 internasjonale butikker – Libertys og Goodhood i London, Isetan, Takashimaya og Tomorrowland i Japan, Intermix i USA, Soto Store i Berlin og De Bijenkorf i Nederland, forteller Andreas.
Han avslører at lookene de skal vise frem når Oslo Runway inntar Sentralen to dager til ende i August, er ekstremt inspirert av det at de skal vise frem i malersalen i den gamle sentralbanken, og av Operaen, der de gjorde visningen sin i Februar.
– Utgangspunktet for visningen i malersalen, er at vi ønsker at det skal være en triologi. Kolleksjonene, locations etc skal henge sammen og under samme tema – «artist space», forteller han.
Han forteller videre at utfordringene Holzweiler har går på å klare å bremse seg selv og ikke gape for bredt.
– Vi må jobbe mer konsentrert mot å bli ekstremt gode på færre ting før vi favner for bredt. Det å skape klær med en egen DNA tar tid. Vi har skyhøye mål og ambisjoner. Vi ønsker aldri slippe lekenheten, åpenheten og det lille snevet av naivitet. Vi kan ikke hvile oss på at ting går bra. Vi må fortsette å være sultne for våre partnere og ikke minst oss selv, konkluderer Holzweiler.
Nylig kom det fram at de åpner sin første monobrand store i Oslo sentrum.
Her kan du se noen av bildene fra festen, tatt av Michael Ray Vera Cruz Angeles.