Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
H&M-sjef Karl-Johan Persson frykter forbruksskam
H&M-sjef Karl-Johan Persson. Foto: Bryan Bedder via Getty

H&M-sjef frykter «forbruksskam»

– Vil få fatale sosiale konsekvenser.

Det begynte med flyskam og kjøttskam. Nå har tendensen med såkalt shaming også begynt å spre seg til klesindustrien, noe som bekymrer H&M-sjef Karl-Johan Persson.

Takket være blant andre den 16 år gamle svenske aktivisten Greta Thunberg, har millioner av mennesker verden over blitt inspirert til å demonstrere og stå opp for miljøet.

Persson, som er sønn av hovedeier og styreleder i H&M, Stefan Persson, mener mange av protestene «handler om å slutte å gjøre ting, slutte å konsumere, slutte å fly». I et intervju nylig sa han at «Jo, det kan føre til en liten miljømessig påvirkning, men vil få fatale sosiale konsekvenser». Det skriver Bloomberg.

– Klimakrisen er utrolig viktig. Det er en stor trussel og vi må alle ta det på alvor – politikere, selskaper, individer. Samtidig er elimineringen av fattigdom et mål som er minst like viktig. Vi må redusere den miljømessige påvirkningen. Samtidig må vi også fortsette å skape jobber, få bedre helsevesen og alle de tingene som kommer med økonomisk vekst, sier Persson.

Det var E24 som først omtalte saken i Norge.

Sosiale konsekvenser

Ifølge The United Nations Economic Commission for Europe, er en del av problemet at forbrukere har omfavnet en tidsalder av billig fast fashion, som har endt opp som en miljømessig og sosial nødsituasjon.

For det er ingen hemmelighet at moteindustrien står for rundt ti prosent av klimagassutslippene globalt. Heller ikke at mennesker verden over blir utnyttet og må arbeide under farlige kår på fabrikkene. Hvert år markeres den dødelige ulykken i Rana Plaza i Bangladesh der over 1100 mennesker mistet livet, og flere tusen skadd i 2013.

Les også
Internasjonal kjendisdesigner står bak årets Rosa sløyfe

Karl-Johan Persson i H&M har ifølge Business of Fashion ansvaret for klesgigantens årlige bærekraftsrapport. Han har også jobbet for å forbedre arbeidsvilkårene hos selskapets fabrikker, helt siden Rana Plaza-ulykken. I tillegg har han lansert et levelønns-initiativ som lover å hjelpe rundt 850 000 arbeidere i Bangladesh innen 2018. Det venter man fremdeles å se synlige resultater fra.

Les også: Kan fast fashion egentlig gå i bresjen for bærekraft?

Siste saker

Mest lest nå
Les mer