H&M starter å teste ut salg av eksterne merker

Foto: H&M Conscious Exclusive AW19

Nå starter klesgiganten med eksterne merker

Er sviktende salg grunnen?

Det er ingen hemmelighet at det er tøffe tider i retail om dagen. For å møte konkurransen og for å overleve den fryktede butikkdøden må aktører finne nye måter å både beholde kunder på og å vinne over nye.

Nå starter H&M å teste ut salg av eksterne merker, i tillegg til sine egne produkter. Dette er noe andre merker i H&M-konsernet har gjort en stund allerede, slik som &Other Stories og Arket. Det betegnes som et strategiskifte hvor fast fashion-giganten nå vil kunne konkurrere med multibrand-nettbutikker som Zalando og Asos. Det skriver Business of Fashion.

Kristin Fjeld er kommunikasjonsansvarlig i H&M Norge.
Kristin Fjeld i H&M.

– Vi kan bekrefte at vi vil tilby utvalgte kuraterte eksterne merkevarer og produkter som komplementerer sortimentet vi allerede har i H&M. Med dette vil vi styrke merkevaren vår og kunne tilby kundene våre en enda bedre handleopplevelse, sier Kristin Fjeld, kommunikasjonsrådgiver i H&M Norge til Melk & Honning.

Vi er fortsatt i tidlig fase med dette arbeidet, og per dags dato er dette et testprosjekt i utvalgte butikker og på hm.com i utvalgte markeder.

Sviktende salg

H&M har ifølge Business of Fashion hatt en synkende omsetning de siste tre årene på grunn av sviktende salg i de fysiske butikkene, med unntak av første kvartal av 2019 som viste en vekst på hele ti prosent.

I juli og august sank salgstallene til seks prosent, fra tolv prosent i juni. Til tross for en synkende omsetning, rapporterte H&M mandag om en økning i omsetning på åtte prosent i lokal valuta i tredje kvartal i år. Grunnen til dette kan være en svakere krone, som gjør det dyrere å produsere i Asia.

Det var det svenske nyhetsnettstedet breaktit.se som først omtalte nyheten om at H&M nå starter med eksterne merker. De viser til en jobbutlysning på klesgigantens nettsider der de søker sjef for eksterne varemerker.

«H&M vil nå utvikle vårt utvalg av eksterne merker. Formålet med dette er å komplementere utvalget vårt av eksterne merker for å tillegge begeistring og energi, og vi ser store muligheter for vekst og å finne nye kunder», heter det i jobbannonsen.

Les også: Marimekko lanserer streetwear