Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
H&M kutter ut gratis retur
Foto: H&M Studio fall 2022

H&M kutter ut gratis retur

Starter i Norge og Storbritannia.

I mai ble det kjent at det ikke lenger ville være gratis å returnere klær man hadde kjøpt på nett hos Zara. Den spanske megakjeden begynte å belaste et beløp tilsvarende kostnaden ved returen.

Da påpekte Grazia at kunder som drev med wardrobing, det vil si å bruke plagget med lappen på én gang for så å sende det tilbake – var blitt et økende problem.

Nå er det H&M som kutter ut gratis retur.

Les også: Nordmenn på coveret av Vogue for første gang: – Ekstremt verdifullt

Fredag meldte Business of Fashion at den svenske kleskjeden i første omgang vil teste dette ut i Norge og Storbritannia. Deretter kan det bli normen globalt.

Endringen skjer som et ledd i en rekke kostnadsbesparende tiltak motegiganten gjør i disse dager.

– Det er en av tingene vi tester ut. Så ser vi an hvordan kundene våre reagerer på det, sier administrerende direktør for H&M Helena Helmersson i et intervju til BoF.

I en mail til Melk & Honning vil ikke pressesjef hos H&M Sverige Louise Ödeen svare på hvor lenge de vil teste ut den nye ordningen.

– Men det at vi gjør dette er helt i tråd med en generell trend vi ser i vår industri for tiden.

– Og man vil fremdeles kunne returnere varer gratis i butikk.

Både prisen på råmaterialer og frakt har økt kraftig de siste årene, i tillegg til energiprisen. H&M skal også ha skuffet i den siste kvartalsrapporten, noe som førte til at aksjeprisen ble den laveste på nesten 18 år.

At den svenske kleskjeden – i motsetning til Zara – ikke binder seg til å slutte helt med gratis retur kan være lurt.

Les også
Min ønskeliste: 3 fashionistaer om hva de håper å få til jul

En undersøkelse gjort av Klarna i 2019 viste nemlig at over 60 prosent av oss aldri ville handlet fra en nettbutikk som ikke tilbød gratis retur.

– Returandelen er generelt altfor høy på netthandel. Det har blitt vanlig å bestille to-tre plagg i ulike størrelser, prøve de hjemme og returnere de som ikke passer, fordi mange nettbutikker har gratis frakt og retur, fortalte Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender til Melk i mai.

– Den høye returandelen betyr ikke bare mer utslipp fra frakt. Man risikerer også at det er flere varer som ikke kan selges igjen. Noen klær egner seg ikke til å pakkes om. Og det trenger ikke være store feil eller mangler før varene gis bort til outlets eller veldedighet, fortsetter hun.

Det er ifølge henne frivillig å rapportere hva man gjør med returvarer. Det blir derfor vanskelig å vite hvor mye som blir solgt igjen – og hvor mye som ender opp med å bli kastet.

I sommer skrev The Guardian at 2,6 tonn returnerte varer ender opp rett på søppelfyllinga hvert år.

Dette fordi det er tidkrevende og dyrt å prosessere returene. Knapper kan ha falt av, pappinnlegg må legges inn igjen, merkelapper må sys på på nytt, de må brettes, pakkes og registreres i systemet. Ofte kan det, ifølge den britiske avisa, da var lettere å kaste varen.

Les også: Kanye West blir kalt for «bølle» av Gigi Hadid

Siste saker

Mest lest nå
Les mer