I 2011 kastet Norge 113.000 tonn tekstiler, hvorav 48.000 kom fra private husholdninger – 95 % kunne vært gjenvunnet. Det vil Hennes & Mauritz endre.
Med hashtag-kampanjen tar den svenske kjeden initiativ til en mer miljøbevisst verden. – I morgen, 18. september, settes Norges største gjenvinningsboks opp på Jernbanetorget i Oslo – i håp om å oppfordre nordmenn til redusert kleskasting og økt fokus på bærekraft.
– Vi ønsker at det skal bli like naturlig å levere tekstiler, som det er å sortere papp og papir, eller å pante flasker. Det får vi ikke til alene. Derfor har vi gått sammen med flere som deler vårt mål og lager en stor, felles dugnad, forteller Vibeke Holann i H&M til Melk & Honning.
#Klesinnsamlingsdagen er i samarbeid med aktører som Fretex, Røde Kors, Virke og Miljøagentene. Yttertøy gis forøvrig videre til støttegruppen Refugees Welcome to Norway.
Se også: Slik er H&M Studio-kolleksjonen