Mange motehus og luksusmerker har de siste sesongene tatt et oppgjør med den tradisjonelle motekalenderen. Tradisjonelt har man måtte vente flere måneder på at klærne som blir vist frem på catwalken skal bli tilgjengelig for salg. Tommy Hilfiger, Burberry, Michael Kors og Tom Ford er blant de som har valgt å kaste denne gamle modellen på sjøen. Med den nye «see now, buy now»-strategien kan du få fatt i klærne umiddelbart etter visningene.
Nå slenger H&M også seg på trenden. Den svenske kleskjeden skal ha visning av sin Studio-kolleksjon under Paris Fashion Week 1. mars, og den eksklusive kolleksjonen vil bli tilgjengelig på nettbutikken umiddelbart etter showet samme kveld, og i butikk dagen derpå.
– Det å tilby mote direkte fra catwalken til kassen, markerer en helt ny æra for moteindustrien og vi ser veldig frem til å teste dette nye spennende formatet. Vi vil også dele øyeblikket med kundene og sender derfor visningen live på hjemmesiden vår. Vi håper kundene våre vil like dette og finne inspirasjon til hvordan de kan mikse plaggene til deres egen personlige stil, sier Pernilla Wohlfahrt, Sjefsdesigner og Kreativ Direktør i H&M.
Den trendy linjen til H&M, Studio, kommer kun i begrenset opplag. Kolleksjonen som blir tilgjengelig i begynnelsen av mars kombinerer tradisjonelle skreddersømteknikker med funksjonalitet og teknologiske elementer av sportsklær. Inspirasjonen er fra ballett, hvor eleganse, lidenskap og styrke står i fokus. Fargepalleten er i hovedsak svart og hvitt med innslag av sterk rosa.
For første gang vil H&M også kombinere herre-og damevisningene, som også har vært en trend blant de store motehusene – for eksempel hos Gucci.
Under fjorårets show i Paris bydde kleskjeden også på en overraskelse. De viste nemlig en av moteukenes mest mangfoldige visninger med modeller med variert alder, hudfarge, kjønn og størrelse.
Les også: H&M åpner en av verdens største flaggskipsbutikker i Oslo