Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Hvorfor er historiens mest ubehagelige plagg i motebildet igjen?

Et av de mest ubehagelig plaggene gjennom tidene er inne i motebildet igjen – nemlig korsetten.

Den kjente timeglassfiguren som mange higer etter, men mest sannsynlig ikke har naturlig, har blitt skapt gjennom det å snøre inn midjen med en korsett i mange hundre år. Det er verken behagelig eller ser naturlig ut. Nå er korsetten igjen blitt trendy – både under klærne og utenpå. Hvorfor har bransjen tatt motehistoriens mest ubehagelige plagg inn i varmen igjen?

Korsetten kan spores helt tilbake til renessansen. Da var det mest overklassen som tok i bruk det formende plagget, for å skape en figur med en midje som nesten ikke var til stede – kvinner på den tiden kunne snøre inn flere cm av midjen. Siden 1500- og 1600-tallet har korsetten kommet tilbake flere ganger, men spesielt under Victoria-tiden hadde den en real oppsving.

Dior New Look

Korsetten har blitt et symbol på unaturlige skjønnhetsstandarder, samt en måte å kontrollere og undertrykke kvinner og å forme kroppen for «the male gaze». Plagget førte i noen tilfeller til permanente skader på ribbein etter å ha snøret for stramt, og skapte ikke minst pusteproblemer for mange kvinner. 

– Korsetten er sannsynligvis det mest kontroversielle plagget gjennom motehistorien. En original korsett fungerer både som brystholder og den strammer inn midjen med spiler og snøre. Den var en stor del av moten for kvinner i hele 300 år, skriver direktør for Museum of Fashion Institute of Technology, Valerie Steel, i sin bok The Corset: A Cultural History.

I løpet av de siste 100 årene har korsetten gått inn og ut av motebildet. Under Coco Chanel sin tid på 1920-tallet ble korsetten kastet til fordel for mer løstsittende klær. På 50-tallet kom den tilbake da Dior sin New Look gjorde at kvinner igjen var ute etter den smale midjen. Det var dog kortvarig da feministbevegelsen omtrent et tiår senere mente at korsetten var undertrykkende.

Madonna/Cyndi Lauper

De siste 50 årene har dog skapt en ny tone omkring det figurformende plagget – isteden for å bli sett på som kvinneundertrykkende, ble den en del av kampen for kvinners rettigheter. Den kom tilbake i ny uniform da punken fikk smaken på korsetten da Vivienne Westwood brakte korsettene tilbake på catwalken, og på 80-tallet gjennom Cyndi Lauper’s musikkvideo til Girls Just Wanna Have Fun og Madonna sin ikoniske kjegle-formede korsett i 1989 signert Jean Paul Gaultier.

Les også
ARKET åpner sin første butikk i Norge

De siste årene har vi også sett eksempler på korsetten sin tilbakekomst. Prada sin høstkolleksjon for 2016 var tydelig inspirert av plagget fra renessansen. Denne gangen var det dog ikke like stramt, snøringen var løsnet opp og ble mikset utenpå herreinspirerte plagg.

Tibi, Alexander McQueen og Isabel Marant er bare noen av motehusene og designere som har omfavnet det historiske plagget igjen. Til og med Kanye West sitt merke Yeezy har korsetter på menyen. Da er det kanskje ikke rart at Kim Kardashian, som er dronningen av dagens timeglass, har snøret på seg det figurformede plagget.

Prada FW16/Porter Magazine Spring 2017

Den nye tilnærmingen til korsetten har vært et forsøk på å få den i et nytt lys.

– Hvis du tenker gjennom historien, så har korsetten vært laget for å tilfredsstille alle andre bortsett fra den som har den på seg. Ved på sette den sammen med mer komfortable materialer og store plagg så blir den mer demokratisk – den er helt i kontroll til kvinnen som har den på seg. Da er det desidert ingen andre som snører deg sammen, forteller Amy Smilovic som er designer for Tibi til The Cut.

Korsetten har dermed fått en ny mening. Den har blitt et grep for å starte å eie et plagg som i flere århundre var en del av å undertrykke kvinner og skape former som skapte et unaturlig skjønnhetsideal.

– Meningen til et plagg ligger ikke i plagget selv; det er noe vi selv skaper og som vi stadig reforhandler, skriver Steel.

Les også
Julekalender-test: To julekalendere får terningkast 6

Les også: Unisex-trenden preger motebransjen – men vil det bestå?