Hvem har vært best på å få ungdom til å føle seg verst det siste året? Nå har barn og unge stemt frem de nominerte av årets Gullbarbie, en kampanje fra Press – Redd Barna Ungdom.
Kampanjen setter søkelys på strukturer i markedsføring som påvirker barn og unge negativt, og retter i år oppmerksomheten mot retten til en trygg oppvekst på nett.
De nominerte i år er Dagbladet, TikTok og Gutta Sprut AS.
Vi lever i en tid der store deler av barn og unges liv utspiller seg digitalt, og Press understreker behovet for et regelverk som vernet barns rettigheter også på nett.
– Barn og unge har nå nominert frem de tre kandidatene de mener har potensial for å være best til å få ungdom til å føle seg verst. Årets kandidater reflekterer hver for seg strukturelle problemer med digital markedsføring som påvirker barn og unge negativt, sier Marius Sjølyst, leder for Press.
Her er begrunnelsene fra Press
Dagbladet
Som en stor, nasjonal avis har Dagbladet lenge vært en del av den norske mediehverdagen. De dekker alt fra dagsaktuelle saker til livsstil og underholdning. Men Dagbladet har også blitt kjent for sitt ensidige fokus på kropp, slanking og seksualiserte fremstillinger, både i saker og annonser.
Men til tross for å ha vunnet Gullbarbie allerede i 2016, fortsetter de ifølge barn og unge med seksualiserte fremstillinger, gamle kjønnsroller og et overdrevent fokus på kropp og slanking. Dagbladets nominasjon sender et tydelig signal om at nasjonale medieaktører må ta ansvar for hvordan de påvirker leserne sine, spesielt de yngre.
Eksempler fra avisen viser fortsatt bruk av kvinner som illustrasjoner til irrelevante saker og en overfladisk vinkling på temaer som setter en negativ standard for unge lesere.
TikTok
Som en av de mest brukte plattformene blant barn og unge er TikTok også en del av et større problem knyttet til algoritmer og markedsføringspraksiser. Plattformen har fått kritikk for sin bruk av adferdsbasert reklame og salg av personopplysninger. Plattformen kritiseres også for hvilket innhold som er tillat å dele. I tillegg bidrar influncermarkedsføringen på TikTok til et sterkt press på unge brukere.
TikTok blir nominert for hvordan plattformen utnytter barn og unge gjennom avhengighetsskapende teknologi og for å vise hvordan influencermarkedsføring påvirker barns psykiske helse.
Gutta Sprut AS
Gutta Sprut AS er et medieselskap etablert av kjente norske influencere som Oskar Westerling og Baris Breivik. Gjennom sine mediekanaler, særlig YouTube, har selskapet produsert innhold som ofte vekker oppsikt – men ikke på en positiv måte.
Kritikken mot Gutta har vært omfattende. De har gjentatte ganger blitt anklaget for homohat, nedverdigende kommentarer om kvinner og et overdrevent fokus på materialisme, penger og alkohol. Videoer med titler som «Gjett homsen» og «10 damer vs. Oskar Westerlin» fremmer en uheldig kultur blant unge, spesielt gutter, og forsterker skadelig stereotyper.
De vises ingen endring i deres holdninger eller innhold, selv etter masse kritikk, både gjennom kronikker og fra andre influencere. Dette gjør Gutta Sprut AS til en aktuell kandidat blant barn og unge.
Stemmegivning og målet med kampanjen
Press håper Gullbarbie kan bidra til enringer i politikken og blant kommersielle aktører for å sikre en tryggere digital oppvekst for barn og unge.
– Gjennom årets kampanje ønsker vi å sette lys på barnas forbrukervern og rett til en trygg oppvekst, sier Sjølyst.
Barn og unge kan stemme frem sin kandidat frem til 14. februar.
Vinnerne de siste 10 årene
2024: Shein
2023: Ex on the Beach
2022: Brandy Melville
2021: Sophie Elise AS
2020: Blogg.no
2019: Victoria Secret
2018: Bik Bok
2017: Nettavisen
2016: Dagbladet
2015: Elevkalenderen