Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Her er de første Oslo Runway-designerne

F.v: Veronica B. Vallenes / byTiMo / Johnny Love / Moods of Norway

F.v: Veronica B. Vallenes / byTiMo / Johnny Love / Moods of Norway

 

I dag tidlig ble første dagsprogram for Oslo Runway lansert.

De første fire navnene er Veronica B. Vallenes, Moods of Norway, Johnny Love og byTiMo.

Fellesnevneren blant de fire er først og fremst at samtlige enten har oppnådd eller blitt spådd kommersiell suksess, og jobber med utlandet i sikte. Spesielt byTiMo har den siste tiden satset tungt på USA, i etterkant av suksess-samarbeidet med Pia Tjelta.

I desember i fjor var merket å se i amerikanske Vogue.

– Det er positivt at flere klesmerker med kommersiell suksess både på det norske og utenlandske markedet velger å holde vising under Oslo Runway. De fire aktørene har et ganske ulikt stilmessig uttrykk. Sammen gir det et bredt bilde av hva Mote-Norge har å by på, sier DN-journalist og forfatter av «Avkledd: På innsiden av norsk motebransje».

Les også: Topp 17 Instas fra Oslo Runway

It’s official ✨ #dayone #OSLRW #AW16

Et bilde publisert av THIS IS PR Fashion & Music (@thisispr)


Også mindre designere vil presentere

Både Johnny Love og byTiMo presenterte under august-visningen, mens Veronica B. Vallenes deltok i februar 2015. Moods of Norway er ny av sesongen, etter å tidligere ha bygget et navn på spektakulære separatvisninger – og enorme PR-stunts.

– Jeg så Veronica B. Vallenes under Copenhagen Fashion Week for et år siden, det er gøy at hun vender hjem.Hun er etter min mening høydepunktet blandt de fire, sier Recens Paper-redaktør Elise By Olsen om den 36-årige designeren.

De fire designerne utgjør trolig første halvdel av designerne, mens andre halvdel lanseres senere denne uken.

Etter det Melk & Honning kjenner til vil andre halvdel utgjøre mindre kommersielle designere.

– Personlig synes jeg det er viktig at arenaen både viser mangfoldet i bransjen og fungerer som et godt utstillingsvindu for de aktørene som ikke har like mye å hente på å vise seg frem på utenlandske moteuker. Jeg kjenner til hvilke designere som vil vise torsdag, og kan røpe at det vil inkludere mer frittstående designere, hever Jorun Aartun.

Forfatter og journalist, Jorun Aartun. Foto: Truls Qvale.

Forfatter og journalist, Jorun Aartun. Foto: Truls Qvale.

 

Ny arena

Siden forrige sesongs visning i Kulturkirken Jakob har iniativtakerne tatt flere grep. Prosjektet er utvidet fra én dag til to, og visningsarenaen er byttet til Operaen.

– Operaen vil fungere som en fin ramme for arrangementet. Det store spørsmålet er om de har klart å få flere utenlandske journalister til å dekke eventet. Jeg er også spent på om arrangementet har klart å få flere innkjøpere på tråden enn sist. For designerne er det selvsagt viktig at showene både skaper blest om merkeværen og hylleplass i butikken, avslutter forfatteren.

Siste saker

Mest lest nå
Les mer