– Godt å se at alt det harde arbeidet vårt i hvert fall får noe anerkjennelse.
I de aller fleste konkurranser og kåringer er det stas å gå av med seieren. Det gjelder dog ikke for Gullbarbie. Siden 2011 har Press – Redd Barna Ungdom delt ut en kampanjepris til den reklame- eller medieaktøren som er best på å få ungdom til å føle seg verst.
I fjor fikk fast fashion-giganten Shein av med seieren, og året før var det realityprogrammet Ex on the Beach som fikk prisen.
Nå er det avgjort: Årets vinner av Gullbarbie 2025 er Gutta Sprut AS
Gutta Sprut AS er et aksjeselskap eid av flere kjente norske influencere, blant dem Oskar Westerlin og Sebastian Brevik. Guttene publiserer innhold mange har ansett som kritikkverdig, som utdaterte holdninger og stort alkoholfokus. De er også anklaget for negative ytringer mot skeive og kvinner.
«Gutta Sprut AS nomineres derfor til Gullbarbie på bakgrunn av selskapets negative og utdaterte holdninger, som bidrar til en kultur blant unge, spesielt gutter, som er skadelig for deres utvikling som barn», har det stått i begrunnelsen for nominasjonen.

Etter nominasjonen skrev Sebastian Brevik i en tekstmelding til VG at «Vi har ikke blitt nominert til noe annet i år så det hadde jo vært gøy vinne noe hvertfall». Snorre Klandrerud uttalte følgende på egen Instagram:
– I følge Redd Barna er Gutta Sprut AS så glad i penger, alkohol og å snakke nedlatende om kvinner at vi er skadelige for små barns utvikling. Godt å se at alt det harde arbeidet vårt i hvert fall får noe anerkjennelse.

Press – Redd Barna Ungdom begrunner prisvinningen med at Gutta Sprut har et ungt og lett påvirkelig publikum.
– De tar ikke hensyn til det i innholdet de produserer til tross for at de er klar over at dette er tilfelle.
Gutta Sprut AS har ikke kommentert saken enda.