Hot or not?
Det siste året har tramp stamp vært noe som har blomstret opp i sosiale medier. Begrepet blir brukt om tatoveringer på korsryggen, og ble spesielt populært på begynnelsen av 2000-tallet. Kjendiser som Britney Spears og Christina Ricci viste frem sine trams stamps back in the days, og var frontfigurer for trenden.
Selv om tatoveringen bærer historie med stigmatiseringer, spesielt mot kvinner, har tramp stamp nå dukket opp igjen i sosiale medier som en trendy form for selvuttrykk.
Melk & Honning har tatt en prat med Aleksander Stubberud Aas, daglig leder på Attitude Tattoo Studio i Oslo.
Han forteller at de det siste året har sett en økning av kunder som vil ha tatovert tramp stamp. Størstedelen av kundegruppen er jenter i alderen 18-26 år.
Den klassiske 2000-tribalen som mange nok kjenner igjen har imidlertid fått noen små endringer.
– Tramp stampene er mer minimalistiske, og i en gothic stil, i kontrast til de klassiske med tykke og rene linjer, forklarer han.
– Det mest populære er en hjertevariant; et hjerte i midten, med tribal som kommer ut fra hjertet, fortsetter han.


Han legger til at trenden er en slags oppstandelse fra den harde gamle tribalstilen, og er en form for gjenbruk.
– Den yngre garde av tatoveringerartister hyller denne trenden, mens de tatoveringsartistene, som gjorde noen av de originale tramp stampene, syntes det bare er tull, forteller den daglige lederen.
Business in the front, party in the back.
Gunhild Roel Jønnum, omtales under artistnavnet SA_G og @777sa_g på Instagram, ble inspirert av vennene sine og sosiale medier til å ta sin første tatovering.
Det var ingen tvil om at en tramp stamp var noe hun også skulle ha.
– Tramp stamp er bare så klassisk og flatterende, sier hun og forklarer at hun alltid har likt looken av mange tatoveringer på baksiden av kroppen.
– Jeg tar meg litt mer frihet der og går litt mer crazy with it, også med tramp stampen. På fremsiden har jeg gått for mer symmetri, og færre tatoveringer. Business in the front party in the back, forteller artisten til Melk & Honning.

Tramp stamp har historisk sett vært sett litt ned på, men SA_G kan fortelle at hun selv ikke har opplevd noen fordommer. Likevel tror hun det finnes folk som har det.
– Tramp stamps er stigmatisert fordi mange ikke liker når kvinner gir faen og omfavner sin seksualitet, noe tramp stamps har vært assosiert med.
– Heldigvis lever vi i en tid hvor det er mer akseptert, forklarer artisten. Hun legger til at hun føler at folk flest har stor respekt for tatoveringskulturen. De setter pris på kunsten og arbeidet bak enn bra tatovering.
Sosiale medier styrer!
Både Aas og SA_G tror de sosiale mediene generelt er med på å styre mange av tatoveringstrendene man ser i dag.
– Flertallet av unge er på sosiale medier, og ser alle disse kule personene med tatoveringer, og ønsker seg derfor samme tatoveringene eller noe i samme stil, forteller Stubberud Aas.
SA_G er enig, og opplever at de fleste hun kjenner viser bilder fra Instagram eller Pinerest til tatovøren sin.

En ny, uredd generasjon.
Attitude-lederen mener det er vanskelig å si om det er en trend som vil vare eller ikke.
– Sånn som det er nå så er tramp stamp litt på vei ned igjen, men vi tror at den vil komme sterkere tilbake til sommeren, forteller han.
Når været blir varmere og folk går med letter bekledning, er det ofte folk som kommer innom for en tatovering eller to.
– Ut i fra erfaring tror vi denne stilen har kommet for å bli. Den kan gjøres i utallige størrelse, fasonger, designs og farger, fortsetter han.
SA_G forteller at hun tror den nye generasjonen er uredd, og det er derfor lettere at de hopper på trender som tramp stamp.

– Jeg tror alle trender er forbipasserende og det er nettopp det som gjør det til en trend. Det er derfor veldig viktig å ikke ta en tatovering bare på grunnlag av at det er trendy – ikke glem at det er permanent.
– Men også, ikke overtenk det, hvis du vil ta den, ta den, oppfordrer hun.