– Jeg skal absolutt ha dette i bakhodet neste gang jeg skal oppgradere garderoben min.
Opplever du at du ofte ser plagg i butikken som du bare må ha, men så ender det med at du aldri bruker de? Nettopp det ønsker den New York-baserte stylisten Allison Bornstein å gjøre noe med.
Bornstein har nemlig kommet opp med noe hun kaller for The Three Word Method, som hun formidler både på TikTok og på hjemmesiden sin.
Metoden går ut på at du skal definere stilen din med tre ord, som du deretter skal ha i bakhodet når du handler – for å ikke gå på en smell.
– Jeg har oppdaget at folk ikke nødvendigvis har språket til å definere sin egen stil. Som et resultat kjøper de masse og hiver seg på ulike trender, uten å ta seg tiden til å stoppe opp og tenke «Hvem er jeg? Hva liker jeg? Hvorfor liker jeg det?», sier Bornstein til Vogue.
Så, hvordan kommer man frem til sine tre ord? Stylisten forteller at det første ordet gjerne er praktisk.
– Dette er et ord vi finner ved å se på det vi faktisk har i klesskapet vårt. Hvilket ord kan du bruke for å beskrive disse tingene?
Bornstein sitt første ord er klassisk, forteller hun til Vogue.
Det andre ordet er mer ambisiøst. Bornstein tipser om å ta en titt på bildene du lagrer på for eksempel Pinterest eller tenke på en kjendis du beundrer stilen til. Stylisten sitt andre ord er 70-talls.
– Jeg elsker slengbukser og kordfløyel, så jeg tar meg ofte i å ta skjermbilde av mange 70-tallsreferanser, sier hun videre.
Det tredje ordet er emosjonelt.
– Jeg liker å beskrive en følelse. Noen sier sexy, mektig eller komfortabelt. Mitt ord er elegant, fordi jeg vil være litt mer sofistikert eller polert, forteller Bornstein.
@allisonbornstein6 FINDING YOUR PERSONAL STYLE! what are your 3 words… comment below!!! #FORDfortheBuilders #fashiontiktok #fyp ♬ original sound – Allison Bornstein
Men, er The Three Word Method egentlig en god metode?
– Personlig hilser jeg alle metoder som gjør at vi kan unngå bomkjøp velkommen. Men samtidig synes jeg dette bokstavelig talt er Keiserens nye klær, sier Anja Stang til Melk & Honning.
Hun er tidligere moteredaktør og driver det grønne nettmagasinet Greenhouse.
– Altså, det hjulet har for lengst blitt funnet opp og det handler jo om å finne og kjenne sin egen stil fremfor å slavisk følge trender. Noe som er supert, men det kan gjøres på mange måter, legger hun til.
Stang forteller at hun tviler på at tre generiske stikkord vil forandre noe, men påpeker at det ikke kan skade. Det kan jo også være en morsom øvelse påpeker hun.
– Jeg tror mer på #30wears som trendet for noen år siden, blant annet fremmet av Livia Firth, som handler om hvorvidt man tror man kommer til å bruke et plagg minst 30 ganger, helst mye mer, sier Stang.
– Enten bevisst eller ubevisst har de fleste av oss en tanke om vår personlige stil, men vi vet også hvor lett vi kan lure oss selv til å utvide «boksen» når vi faller for et plagg eller tilbehør.
Stang sitt beste tips er å aldri kjøpe noe med én gang, enten det er på nett eller i butikk, men tenke på det minst over natten.
– I de fleste tilfeller vil suget falme da, eller glemmes. Er behovet like sterkt eller sterkere, og du har hatt tid til å tenke det inn i garderoben din, kan det være et godt kjøp. Hvis det ikke handler om at det er på 70% salg da, avslutter hun.
Stylist og designer Line Langmo synes Bornstein sin metode definitivt kan være lur å ha i bakhodet når man skal oppgradere garderoben sin.
– Det kan være lurt å tenke tilbake på antrekk der du følte deg komfortabel og fin. Og som er deg, sier hun til Melk & Honning.
– Metoden kan være til god hjelp for å unngå bomkjøp og finne plagg som sklir lettere inn i resten av garderoben.
Langmo påpeker at det også vil være enklere å bruke plaggene man allerede har i nye og forskjellige kombinasjoner. Man unngår også å kaste seg på de villeste trendene fordi man lettere kan skille på hva som virkelig er sin egen stil.
Men hvorvidt The Three Word Method fungerer i praksis er Langmo mer usikker på.
– Personlig har jeg problemer med å definere stilen min med kun tre ord. Det varierer i forskjellige settinger og ut ifra de forskjellige årstidene, sier hun.
– Det hadde kanskje vært hakket lettere å få hjelp av en venninne eller en kollega til å definere sin egen stil?
Langmo påpeker likevel at metoden både er bærekraftig og tidsbesparende. Man tenker nøyere gjennom kjøpene sine og handler mindre. Hun nevner også at garderoben blir mer helhetlig når den har en rød tråd.
– Jeg skal absolutt ha dette i bakhodet neste gang jeg skal oppgradere garderoben min, avslutter Langmo.
Les også: Ekspertenes beste tips til å finne skatter når du handler brukt