Har du hørt om secretary core?

Publisert:

Del innlegg:

Enda en Y2K-trend som er populær på sosiale medier.

Briller er mote! De er like mye en del av et antrekk som andre accessories som vesker, øreringer og smykker.

Stilikoner som supermodell Bella Hadid, og modell og TikToker Gabbriette Bechtel har lenge rocket rektangulære briller. I det siste har vi sett mye til denne type briller overalt på Instagram og TikTok.

På sosiale medier har trenden fått navnet Secretary core.

Stilen går allerede helt tilbake til begynnelsen av 2000-tallet.

Husker du filmen fra 2006, The Devil Wears Prada? I filmen spiller Gisele Bündchen karakteren Serena, som jobber i det fiktive motemagasinet Runway. Serena har den perfekte secretary core stilen!

Gisele Bündchen som Serena i The Devil Wears Prada. Foto: Instagram/ @pinkreference
Gisele Bündchen som Serena i The Devil Wears Prada. Foto: Instagram/ @pinkreference

Melk & Honning har tatt en prat med markedssjef hos Krogh Optikk, Victoria Byhring Eregdy, angående trenden.

– Vi har ikke hatt noe økt etterspørsel etter sånne type briller hos oss nå i det siste, forteller hun til Melk.

Eregdy forklarer at fasongen har vært mer trendy for solbriller de siste årene, noe som kan medføre at vi snart vil se mer av den i vanlige briller.

– For hvis merkene eller motehusene ser at enkelte fasonger fungerer godt på solbriller, kan det godt hende de vil fokusere mer på de nå fremover!

Ifølge markedssjefen er det andre brilletrender som går igjen hos motehusene.

– Vi ser mye til briller i gjennomsiktig acetat, jordfarger, grønn og rosa toner. At brilleinnfatningen har farge, men ved at den er gjennomsiktig så har den en liten twist uten å være for bold, avslutter Eregdy.

Modellen Gabbriette er en stor inspirasjon når det kommer til Y2K-stilen. Foto: Instagram/ @giantvintage
Modellen Gabbriette er en stor inspirasjon når det kommer til Y2K-stilen. Foto: Instagram/ @giantvintage

Melk & Honning har også snakket med Helge Flo, designer og en av gründerne bak brillemerket Kaibosh.

Flo kan fortelle at de har noen modeller i denne looken.

– De aller smaleste brillene er det flest unge som går for, og de skal forresten selvfølgelig sitte litt frem på nesen, meddeler han.

Flo forklarer at i Kaibosh har de en bred kolleksjon der ofte kundene kjøper 3 briller om gangen. Da kjøper de som regel en mer vanlig, rund brille, en mer dristig type og en diva solbrille.

Det er en helt annen type brille han har lagt merke til begynner å trende.

– Vi ser at 60-tallsbriller i ny innpakning begynner å bli mer populært, avslutter Flo med.

Norske influenser Sofie Vollan er en av de som har kastet seg på trenden! Foto: Instagram/ @sofievollan
Norske influenser Sofie Vollan er en av de som har kastet seg på trenden! Foto: Instagram/ @sofievollan

Spørsmålet er om dette bare blir en trend på sosiale medier, eller om brilletypen virkelig vil ta av fremover. Det gjenstår å se!

Les også: M&H toppliste: Treningsklær vi vil kle oss i

Siste artikler

Louis Vuitton Ski: 70-talls silhuetter og norsk strikk

Louis Vuitton har lansert LV Ski 2025, og er inspirert av både 70-talls silhuetter og norsk strikk. Motehuset har...

Test av julekalendere del 2: Hvilken er best?

Høsten er her, og med den kommer starten på årets jaktsesong; jakten på den perfekte skjønnhetskalenderen. Mange av de...

Helgetips: Høstfest og Halloween-verksted i Oslobukta

Lørdag 18. oktober blir det høststemning i Oslobukta når området fylles med lokale smaker, kreative aktiviteter og familieglede....

Denne jakken er overalt nå

Moteverdenens kuleste motehus har talt: Militærjakken er tilbake for fullt. Blant trendsetterne har militærjakken allerede vært tilbake en stund,...

Victorias Secret Fashion Show er tilbake

Etter den store gjenlanseringen i fjor gjør Victoria’s Secret Fashion Show comeback igjen i 2025. Den nye versjonen...

Varner snur etter tungt år – satser på herreklær og digital vekst

Etter flere svake år og dyrekjøpte erfaringer med ungdomsmote forsøker klesgiganten Varner nå å reposisjonere seg. Selskapet, som...

Taylor Swift får gjennomgå for sitt nye album

Taylor Swift har gitt ut sitt tolvte studioalbum The Life of a Showgirl, og reaksjonene lot ikke vente...

Ferner Jacobsen og Barbour: Tradisjon møter trend

Det finnes merker og motehus som overlever fordi de klarer det aller vanskeligste: Å være tro mot sine...