Nytt generasjon Z-begrep beskriver folk som er bittelitt utrendy.
De fleste har nå fått med seg at generasjon Z har det morsomt på millennials bekostning. De latterliggjør alt fra klesstilen til aktiviteten på sosiale medier til verdier. For Millennials er ikke lenger ungeste og kuleste; gen Z har tatt over.
Og nå har et nytt og lite flatterende begrep kommet på banen fra denne gjengen, nemlig Cheugy.
Les også: Friends-reunion slepes på nett
Det uttales chew-gee. Ifølge The Urban Dictionary handler det rett og slett om folk som holder seg til ting som er helt utdatert eller prøver for hardt.
New York Times omtalte nylig ordet i en sak kalt «What is Cheugy? You know it when you see it». Ifølge journalisten har det – slik som de fleste trender akkurat nå – sprunget ut fra TikTok.
Det var Gaby Rasson, en 23-år gammel programutvikler i LA som visstnok fant opp ordet mens hun gikk på Beverly Hills High School. Hun var på søken etter et ord som kunne beskrive folk som var bittelitt utrendy.
– Ordet cheugy datt ned i hodet på meg. Og jeg følte at det passet med betydningen, forteller hun til avisen.
Mye av det begrepet forbindes med i dag peker mot millennial-damer.
Ser man på Instagram-kontoen @cheuglife kan for eksempel Uggs, face wipes, Minion-memes, Pinterest, å kalle seg «girlboss», sneakerheads, Harry Potter-tatoveringer, Gucci-belter med dobbel G, Smirnoff, og uironiske TikToks regnes som cheugy.
Det er også programmet Maskorama, ifølge cheugy-ekspertene, og solhatter med bred brem og påskrift.
Matretter kan også være cheugy, slik som lasagne.
Det å reposte diktene til Insta-poeten Rupi Kaur. (Gjelder det samme for Alexander Fallo sine dikt, mon tro?)
Og lowkey bohemske kjoler som dette er visstnok også cheugy:
Og sist men ikke minst, aktivisme pakket inn slik som dette:
Les også: Her er TikTok-oppskriftene som har gått viralt