Da Guccio Gucci startet opp merket oppkalt etter seg selv i 1921, var det bare en liten bedrift som spesialiserte seg i skinn. Siden da har dog mye skjedd.
Kanskje har skuta snudd spesielt mye i de siste to årene, der Allesandro Michele har fått stå ved roret. Takket være ham har det italienske merket nemlig fått en helt ny oppsving. Kanskje litt i overkant også, ettersom ikke alle holder ut med «more is more»-stilen i lengden. Michele gir seg likvel ikke ennå og serverer kampanjer som er mer enn den forrige.
Les også: Vil du bake brød med Dolce & Gabbana?
For Pre Fall-kampanjen valgte merket ingen hvite i kampanjen, men denne gangen har de latt castingen foregå på en helt annen planet. Som om ikke skjønnhetsidealene var vanskelig nok å oppfylle, så er det nå altså aliens som fronter Guccis kampanje for i høst/vinter.
Om mote handler om å leke seg kan dette for noen bli å strekke det litt for langt. Gucci-slekta i skinnforretningen for snart 100 år siden trodde vel neppe at merket deres fikk talspersoner fra det ytre rom. Alessandro skal i alle fall ha kudos for å klare å snakke til de yngre massene, selv om eldre fans som faktisk holder lommeboka muligens tar et skritt tilbake.
Se også: Luksusmerke taper omsetning