Gucci refses for Harry Styles-kampanje med barnemadrass

Publisert:

Del innlegg:

Har de tråkket like kraftig i salaten som Balenciaga?

Det går ikke et år uten at at det er et knippe skandaler i moteverdenen. Helt på tampen av 2022 var det likevel en som virkelig stakk seg ut, med Balenciaga som avsender.

Det Paris-baserte motehuset slapp nemlig en kampanje i november der BDSM og barn ble blandet sammen i en meget uheldig miks, for å si det mildt. Dette fikk mange til å se rødt. #BoycottBalenciaga trendet, fotografen bak kampanjen mottok drapstrusler og tidligere Balenciaga-fans som Kim Kardashian, Bella Hadid og Alexa Demie tok fullstendig avstand fra merket.

For å redde sitt eget skinn tok motehuset ned kampanjen, kreativ leder Demna Gvasalia har kommet med en offentlig beklagelse og de saksøkte produksjonsselskapet som hadde stått bak det hele for en kvart milliard.

Foreløpig ser ikke dette ut til å ha hjulpet noe nevneverdig. For et par dager siden ble det klart at Adidas har valgt å avslutte sitt samarbeid med Balenciaga i kjølvann av skandalen.

Nå ser det ut til at Gucci har klart å gjøre liknende feil.

Det italienske motehuset slapp nemlig nylig en kampanje med deres langvarige støttespiller og ambassadør Harry Styles. Der poserer popstjernen i en t-skjorte med en lyserosa bamse på, ved siden av en madrass i barnestørrelse.

Foto: Gucci

Det er dette som ifølge danske Elle har fått mange til å rase mot Gucci.

I kommentarfeltet skriver noen «På tide å kaste ut alle Gucci-ting jeg eier. Adjø, Gucci». Andre kommenterer «La barna våre være i fred! Barna være er ikke en del av deres business!» og «Dette er bare ikke OK».

Flere har også gått hardt ut mot Gucci på Twitter. Blant annet oldebarnet til grunnleggeren av motehuset, Guccio Gucci:

Ifølge det danske motemagasinet har ikke Gucci selv kommet med noen kommentarer i forbindelse med kritikken. I forbindelse med lanseringen av kampanjen beskrev de den likevel ifølge NME som en «performance piece».

Forskjellen i alvorlighetsgrad er likevel ikke til å komme bort fra. Mens Gucci viste én barnemadrass og en bamse t-skjorte, inkluderte Balenciagas kampanje utrolig nok ekte rettsdokumenter fra en pedofilisak.

2023 vil forøvrig by på en ny ære for det italienske motehuset. I slutten av november ble det kjent at kreativ leder Alessandro Michele takker for seg etter sju suksessrike år hos Gucci. Det er foreløpig ikke klart hvem som tar over stafettpinnen.

Les også: De 10 mest leste nyhetssakene hos Melk i 2022

Siste artikler

Dette kan du finne på i Oslo i helgen

Enda usikker på hva du skal finne på i helgen? Hva med å sette i gang julestemningen på...

Comprimé: Kapselgarderoben som tåler livet

Comprimé kombinerer tidløs stil med funksjonelle materialer - og vil gjøre det enklere å kle seg godt hver...

Kjendisinvestor investerer i Lululemon

Den amerikanske investoren Michael Burry, best kjent fra filmen The Big Short og for sin rolle i å...

6 trender vi ser overalt akkurat nå

Fra catwalkene i Paris til gatene i Oslo - denne sesongen handler mote om varme, volum og tekstur....

Dua Lipa i samarbeid med eksklusivt hudpleiemerke

Det tyske hudpleiemerket Augustinus Bader har lenge hatt kultstatus blant skjønnhetsentusiaster verden over. Kjente profiler og deres hudpleiere...

Not My First: Når skandinavisk design møter western-luksus

For første gang i Norge lanseres et Luxury Cowboy-brand.Et nytt norsk klesmerke rir inn på motescenen: Not My...

Singles day: Gjør de beste kuppene!

Singles Day har utviklet seg fra et kinesisk fenomen til en global påminnelse om at egenkjærlighet også fortjener...

Endelig åpner Prada-butikken i Oslo

Etter lang tids venting og måneder med spekulasjoner er det nå offisielt: Prada åpner sin første norske butikk...