Gucci i takt med tiden.
Skal du ha noen som helst relevans som global merkevare i disse dager er det viktig å være woke. Inkludering og mangfold er ikke en trend, men et paradigmeskifte, forhåpentligvis.
Dette har det italienske luksusmerket Gucci merket seg. De lanserer nå en såkalt ikke-binær og kjønnsnøytral kolleksjon kalt Gucci Mx, skriver W Magazine
Les også: Snart dropper Rihanna hudpleielinje
Med den kreative direktøren Alessandro Michele bak tøylene, har de nå lansert kolleksjonen på sin egen hjemmeside.
I en uttales fra motehuset sier de:
«Gucci Mx er et sted der alle mennesker er velkomne, uten å måtte identifisere seg med de rigide mann/kvinne-forskjellene».
Pre-Fall og Fall/Winter 2020 kampanjen ble skutt i London, med ikke-binære modeller:
Oppfatninger om kjønn er i endring og tokjønnsmodellen er i flere sammenhenger utdatert. Et økende antall personer definerer seg utenfor dette, og er dermed ikke-binære.
Kolleksjonen består av ready-to-wear plagg, tilbehør, sko og vesker. En av veskene som har fått plass i den nye Mx-kolleksjonen er den ikoniske Jackie 1961. Den kommer i tre størrelser og er selvsagt en hyllest til Jackie Kennedy.
For å understreke at denne kolleksjonen ikke er et stunt, har Gucci uttalt at den vil bli oppdatert jevnlig. Dette på lik linje med de mer tradisjonelle mann/kvinne-seksjonene på nettsiden.
«Mx-prosjektet presenterer maskulinitet og femininitet som relative konsepter».
Les også: Store nedleggelser og salgsfall blant kleskjedene i Oslo