Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Gucci lanserer sin egen virtuelle sneakers
Foto: Promenaden Fashion District

Luksusgruppen Kering er tilbake der de var før korona

Men holder det?

Korona stakk kjepper i hjulene for en hel verden, og både små og store aktører har slitt og sliter fortsatt under den globale krisen som har rammet økonomien hardt. Noen vil ikke klare seg, mens andre gjør comeback.

Les også: Luksusmerkene kan tape milliarder

Nå leverer Kering resultater på nivåer sist sett før pandemien, skriver E24.

Og det er Gucci som leder an veksten.

Det italienske luksusmerket fortsetter å toppe listen over verdens hotteste merker. Det kan de kanskje takke både Harry Styles og The North Face for.

Kerings styreleder og toppsjef François-Henri Pinault sier i kvartalsrapporten at luksusgruppen nå er tilbake til pre-pandemiske nivåer.

De kan vise til en vekst på 25,8 prosent fra første kvartal 2020. Det er mye takket være sterkt Gucci-salg i Asia og USA mens Europa, der merket i stor grad avhenger av turister, har salget enda ikke tatt seg opp.

Tross comebacket skriver Business of Fashion at Kering fortsetter å henge etter noen av sine største konkurrenter. De tror den franske luksusgruppen nå trenger å fornye seg, særlig i lys av LVMH sitt oppkjøp av Tiffany & Co.

Den franske luksusgruppen eier også blant annet Balenciaga, Saint Laurent, Bottega Veneta og Alexander McQueen samt en hel drøss andre store motehus. Gucci står for 60 prosent av Kerings omsetning.

Her hjemme er det danske Group 88 som forvalter Kerings merkevarer. De har jevnt og trutt åpnet luksusbutikker i Oslo sentrum. Disse har nå vært stengt en stund grunnet fortsatt strenge koronarestriksjoner i Oslo.

Les også: Oslos luksusbutikker må permittere fordi turistene lar vente på seg

Siste saker

Mest lest nå
Les mer