Balenciaga får sin dårligste plassering på mange år.
Hvert kvartal avslører søkemotoren Lyst hvilke som er de hotteste merkene og produktene i verden. Kåringen baserer seg blant annet på Google-søk.
De siste årene har det tilsynelatende vært en evig kniving mellom Gucci og Balenciaga om topplasseringen. I juli gikk Gucci av med seieren, etter nesten ett år der Balenciaga hadde vært på topp. Før det hadde det Gucci stått med gullpokalen seks kvartal på rad.
Det disse to merkene har til felles er at de har fått en skikkelig vitamininnsprøytning med den nåværende kreative lederen.
Da Alessandro Michele kom inn hos Gucci i 2015, fikk det erkeitalienske merke en kraftig oppsving. Han har både klart å skape uttalige virale øyeblikk, samtidig som folk har stått klare med lommeboka til å punge ut, noe som selvsagt har gitt positivt utslag på bunnlinja.
Hos Balenciaga har Demna Gvasalia tatt med seg hypevibbene fra Vetements, merket han var med å starte. Georgieren booker cool-kids som modeller (inkludert et par nordmenn), designer plagg som «alle» vil ha og sjokkerer både med politiske undertoner i visningene og med overraskende kampanjer.
Nå har det likevel skjedd ting på topp fem i kåringen. Gucci går av med seieren, mens Balenciaga har sust ned på en fjerdeplass.
I stedet går Prada inn på en andreplass etterfulgt av Valentino på tredje.
Etter Balenciaga finner man Miu Miu, Dior, Fendi, Diesel, Louis Vuitton og til slutt Versace på en tiende plass.
Ifølge Fashionista, som omtaler saken, består nå halvparten av topp ti av italienske merker.
Mye av grunnen til at Gucci har klart å beholde sin posisjon er visningen deres under moteuka i Milano. Der valgte Michele å kun booke eneggede tvillinger som modeller; et stunt som selvfølgelig gikk viralt.
Pradas plassering skal være mye takket være den enorme hypen rundt merkets hvite tanktop, blant annet popularisert av Hunter Schafer fra Euphoria. Miu Miu skal på sin side ha økt voldomt i popularitet etter at folk begynte å gå mann av huse etter deres «ballet flats».
Samtidig skal Google-søk etter Versace ha gått opp med utrolige 2000 prosent etter at Paris Hilton overrasket alle med å dukke opp på catwalken deres.
Les også: Har Riverdale-stjerna blitt bannlyst fra The Met Gala?