
Grace Coddington: – Jeg har problemer med å kle folk jeg ikke liker
Mens Anna Wintour og hennes signatur-bob karakteriserer den analytiske motedronningen, lusker Grace Coddington rundt som det kreative geniet. Etter at hun vant en modell-konkurranse i Vogue som 17-åring, har Waliseren opparbeidet seg en stor og bred drømmeportefølje. Likevel virker det ikke som motebransjen ser ut til å ha fått nok av rødtoppen riktig enda.
Porteføljen inneholder ikke bare bilder av henne som modell, men en årrekke av editorials med Coddington som det kreative hodet bak. At hun skulle finne på å gi seg hos Vogue etter nesten 30 år kom som et stort sjokk hos mange, men med parfymelansering i samarbeid med Comme des Garçons og spennende samarbeid med Tiffany & Co kan fans beroliget senke skuldrene.
Les også: Anna Wintour gikk seg bort under YEEZY-visningen: – Jeg var helt på gråten.
Dette er dama som har jobbet med de beste av de beste, men i en prat under Vogues egen festival denne helga forteller 75-åringen at sosiale medier har vært med på å endre bransjen. Tidligere kunne hun på forhånd si hvem som kom til å bli stor i modellverdenen, mens det nå omtrent bare handler om hvor mange følgere en har på Instagram framfor hvem en er som person.
– Da jeg jobbet med Kendall Jenner var hun allerede etablert. Jeg liker å vokse med modellene, men føler ikke at hun er en del av meg. Vi tok ikke reisen sammen, sier hun i en samtale med britiske Vogues fashion director, Lucinda Chambers.
Videre forteller Coddington om hvordan alt en har rundt seg kan inspirere og at det er når en blander referanser at en gjør det til sitt. I tillegg ser hun på modeller som hennes egne døtre eller barnebarn og at en virkelig må like jenta for å kle henne opp.
– Jeg har problemer med å kle folk jeg ikke liker og elsker å jobbe med nye ansikt, slår hun fast.
Les også: Første 100-åringen i Vogue