Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Motemagasin med kun gjenbruksmote - kan det fungere?
Kan motemagasin med kun gjenbruksmote fungere? (Foto: Prisløs)

Blå Kors i Danmark lanserer online motemagasin – kan det være en idé her hjemme?

– Et veldig godt tiltak for å vise mulighetene du har med second hand og sette disse klærne i et lys de fortjener.

I tråd med økt fokus på bærekraft har gjenbruk inntatt motebransjen de siste årene. Det har tidligere skapt debatt om hvorvidt gjenbruk er mote.

Nå vil Blå Kors i Danmark vise at gjenbruk ikke trenger å være kjedelig. De lanserer et online motemagasin utelukkende med klær som finnes i deres gjenbruksbutikker.

– Med vårt nye magasin vil vi vise hvordan danskene kan «gjenopplive» brukte klær på en moteriktig måte. Hvis man for eksempel kjøper klær i vår webshop eller i en av Blå Kors sine gjenbruksbutikker, når de åpner igjen, er man med på å redusere produksjonen av nye klær og sparer dermed miljøet for en stor belastning, sier Kirsten Marie Kragh i Blå Kors Gjenbruk.

– Vi har en nettbutikk som vi bruker til å fronte varene som er tilgjengelig i nettbutikken. Og så er jo alle våre fysiske butikker aktive i sosiale medier. Det vi gjør er jo på mange måter det samme, bare at det ikke er i magasinform. Det er mer dagligdags, sier kjedeleder i Fretex Kristin Hareide.

Kristin Hareide. (Foto: Morten Bendiksen for Spanish Inq.)

Hun mener initiativet er en av flere måter å sette fokus på bruktklær på, men mener det er forskjell på hvem man prøver å nå ut til.

– Tror du et online motemagasin kan nå ut til et yngre publikum?

– Det kan absolutt være. 

Hun forteller at Fretex tidligere har hatt et online magasin. Det var basert på gjenbruk av ulike varekategorier med fokus på bærekraft og miljø.

– Jeg vil ikke si at vi ikke kommer til å gjøre det igjen. Det er noe som har fungert bra tidligere, men vi får rett og slett se hva som skjer fremover.

Hareide mener at det som skjer i motebildet preger det folk ønsker å kjøpe.

– Derfor er vi veldig opptatt av at brukte klær også skal være en del av motebildet. Vi ser på dette fra et miljøperspektiv og vet at fast-fashion og moteindustrien er blant industriverstingene i forhold til miljø. Derfor tenker vi at det er veldig positivt å få gjenbruk inn i motebildet.

Hun nevner blant annet samarbeidet Fretex har med det Oslo-baserte PR-byrået This is PR der de har et utvalg plagg og tilbehør til utlån i showroom.

– Når magasiner og influencere er på utkikk etter de siste trendene har de et utvalg av Fretex-varer de kan plukke fra. Det er vår måte å gjøre det på, samtidig som vi prøver å være veldig synlige både i sosiale medier, først og fremst på Instagram, men også i nettbutikken vår.

Sara Bjareng i UFF mener danskenes initiativ er et godt tiltak for å vise mulighetene med second hand og for å sette fokus på gjenbruk.

Hun sier til Melk & Honning at hun synes nye klær som produseres i dag får for alt for kort tid i «rampelyset» før andre trender tar over.

– Det er viktig å vise at dette tøyet er like aktuelt nå som tidligere, og også oppfordre til å være mer kreativ med stil istedenfor å fokusere på hva som er nytt og trendy.

Hun tror det nettbaserte motemagasinet kan være med på å inspirere til å kjøpe mer brukt ettersom klærne blir satt nettopp i et moteperspektiv.

– Noen kjøper brukt fordi det er miljøvennlig, andre fordi det er rimelig. Ofte er det en kombinasjon. Men majoriteten som handler brukt vil også se bra ut i det de kjøper, og ikke minst føle seg bra. Så vi må tilpasse oss en større forbrukergruppe. Både når det gjelder markedsføring, utvalget av klær og utformingen av butikkene.  

Hun mener fast fashion-aktørene og de store motehusene er flinke på nettopp markedsføring av sine produkter.

– Vi påvirkes av de estetiske utrykkene vi blir eksponert for gjennom reklame og motemagasiner hver eneste dag. Det er derfor mange i dag tror at de må kjøpe nye klær hver sesong for å føle seg vel. All markedsføring handler jo om å påvirke forbrukerne til å kjøpe nettopp det du har å tilby. Vi synes det er veldig bra at Blå Kors inspireres av denne måten å markedsføre seg på, og at de på denne måten har muligheten til å påvirke.

– Vi kunne gjerne tenke oss å investere i noe slikt i fremtiden, men akkurat nå fokuserer vi på ekspanderingen av butikkene våre, forteller hun.

Den norske vintage-butikken Prisløs lanserte i fjor sitt eget magasin med kun gjenbruksmote. Sophia Johansson fra Prisløs synes det er kult at Blå Kors i Danmark har gjort det samme.

– Det er helt fantastisk og skikkelig kult. Det er så inspirerende med gjenbruksklær og å knytte gjenbruksklær til mote. Det har vi jo gjort selv, og det har vært en helt fantastisk prosess. Gjenbruksklær har levd et eller flere liv, og de er fortsatt av god kvalitet. Så de har en historie og affeksjonsverdi knyttet til seg. Så jeg synes absolutt at det passer veldig godt sammen med motemagasin og gjenbruksklær, sier hun til Melk & Honning.

Sophia Johansson. (Foto: Daniel Almås)

Johansson tror Blå Kors sitt magasin kan være med på å sette et nytt fokus på bruktklær.

– Det føler jeg vi har oppnådd med vårt magasin. Det handler jo om hvordan man presenterer ting. Hvis du presenterer gjenbruk i en svær haug på et loppemarked, så tenker man kanskje ikke at det er så eksklusivt. Men hvis man presenterer det i en photoshoot med bra lys og modeller, så ser det jo plutselig veldig verdifullt ut. Mitt mål med Prisløs er å få plaggene til å bli presentert på best mulig måte, og få de til å skinne med den verdien jeg føler de har. Det er så kult at det er flere som tenker sånn. 

Dette er gjenbruksmagasinet til Prisløs.

Hun forteller at motivasjonen bak deres eget motemagasin var å vise at brukte klær er vakkert og eksklusivt.

– Gjenbruksklær er fint og verdig i et motemagasin. Så ville vi også spre inspirasjon om hvordan man kan style gjenbruk og kombinere plagg. Det er det mange som synes er vanskelig.

I Prisløs’ magasin blir det samme plagget brukt på flere fotoshoots.

– Det er jo for å få til en holdningsendring til klær generelt. Det er fint å gå med ett plagg flere ganger. Plagget kan se forskjellig ut ifra hvordan du styler det og hva du kombinerer det med. Målet bak magasinet er å inspirere folk til å bli mer glad i gjenbruk.

Johansson forteller at responsen på motemagasinet har vært overveldende.

– Vi visste jo ikke at vi var de første som lagde det. Jeg tenkte at jeg ville lage noe som jeg hadde likt å bla i da jeg var yngre for inspirasjon. Så jeg tenkte at vi lager det uavhengig av hvor mange som har gjort det før oss, men så gjorde jeg litt research og fant ingen andre moteblader med gjenbruksklær. Folk har også kommentert at de synes det er så kult at vi har gjort det og at vi har gjort det selv. Vi selger det fortsatt selv om vi lagde det i september, så kvaliteten er så bra at det har blitt tidløst. Det er flere som spør når neste magasin kommer, så vi må jo nesten lage et nytt, sier hun.

I et eventuelt nytt magasin vil Johansson fokusere mer på læring om tekstiler, farging og veving.

– I magasinet vi har laget fokuserte vi mest på storytelling gjennom det visuelle, og litt for å introdusere folk til vintage. I Trondheim var vintage ganske nytt for mange. Vi banet litt vei for det i Trondheim. I Oslo er det jo noe helt annet. Veldig mange kunder som er innom er interessert i materiale. Om det er organisk materiale og hvordan det er farget og vevd. 

Les også: Oslo-butikk med digital redningsaksjon: – Nå er det krise

 

Siste saker

Mest lest nå
Les mer