– Det ser lyst ut for oss fremover.
At det var tøffe tider for butikker under koronatiden er det ingen tvil om, og flere runder med nedstengning gikk hardt utover butikker over hele landet. Det var riktignok ikke alle som overlevde, deriblant Bergen-butikken Fresh Pepper som i 2021 lukket dørene etter fire år i vestlandshovedstaden.
Men nå er Fresh Pepper tilbake i Bergen. Denne gangen i Nesttunvegen 98.
– Det var så klart veldig mange av våre kunder som var lei seg for at vi ikke hadde mulighet til å tilby det vi har gjort før, med fysisk butikk. Vi var også veldig lei oss for dette, sier Marte Thoresen Kamperud hos Fresh Pepper til Melk & Honning.
– For å kunne overkomme den verste perioden under korona måtte vi dessverre flytte. Fresh Pepper har vært en sentral butikk og trendsetter for mange her i Bergen, da vi både har ligget i Strandgaten og i Christies gate, legger hun til.
Da Fresh Pepper stengte dørene gikk de over til å kun ha nettbutikk og showroom på kontoret.
– For at kundene fortsatt kunne ha mulighet til å handle produktene våre, sier Kamperud.
– Men mange av plaggene våre har en kvalitet som ikke kan kjennes gjennom skjermen. Vi har hatt jevnlige arrangementer og pop-up-butikker for å kunne gi kundene en mer personlig service, som man ikke får over nettet.
Korona er heldigvis et tilbakelagt kapittel, men det er ingen hemmelighet at både høye strømpriser og høye priser generelt er et faktum. Så, hvorfor åpne en ny butikk akkurat nå?
– Vi har åpnet fysisk butikk igjen i samarbeid med Ane Blich House på Nesttun, da vi så et godt potensiale for underetasjen deres, forteller Kamperud.
– Åpningens kostnader var overkommelig, så vi bestemte oss for å bare gå for det! Vi ville så gjerne kunne tilby kundene våre å prøve produktene uten å måtte betale fraktavgifter. Høye priser og strømavgifter blir hjulpet av samarbeidet vårt med Ane Blich House.
Kamperud forteller at de er opptatt av å ta inn eksklusive designere med god kvalitet og god etikk.
– Plaggene hos Fresh Pepper er håndplukket av oss med fokus på at de kan holde lenge i en tidløs garderobe. Vi vil kunne tilby plagg til mennesker av alle kjønn og størrelser, sier hun.
– Ved å skape gode personlige og nettbaserte kunderelasjoner, lytter vi etter hva som er ønsket og prøver å oppfylle disse ønskene gjennom butikken. Vi har et stort utvalg av både dame- og herreklær, samt sko, tilbehør og velvære.
Ifølge Kamperud er mange fornøyde med at de nå kan besøke Fresh Pepper fysisk i Bergen igjen.
– Responsen på åpningen har vært særdeles god! Faste kunder fra nett har nå muligheten til å kjøpe og returnere i butikk, som de er veldig fornøyde med.
– Beboere i området er også veldig fornøyd med at shopping-tilbudet på Nesttun har ekspandert – både for dame og herre. Butikken har mange fantastiske skatter som nå er kommet opp og ut, og det ser lyst ut for oss fremover, avslutter Kamperud.
Les også: Utvider konseptet med to nye butikker i Oslo