Giorgio Armani tordner mot Gucci-hodene

Mener flere designere gjør for mye for oppmerksomhet og forandrer mote til et sirkus.

Nylig har alles øyne vært rettet mot motemetropolen Milano. Under den italienske moteuken regjerte motehus som Prada, Dolce & Gabbana og Gucci med sine høst/vinter 2018-kolleksjoner. Sistnevnte, med sjefsdesigner Alessandro Michele i spissen, sjokkerte motefans over hele verden i det de sendte modeller nedover catwalken med det som så som ekte hoder nærmest identiske med modellenes egne. 

Takket være sosiale medier tok det ikke mange sekundene før Gucci-hodene var gått viralt. Mens mange hyllet Gucci og Michele for hans siste påfunn, satt nok også flere igjen med et inntrykk at det rett og slett ble litt for mye.

Søndag skrev nettstedet WWD om designer Giorgio Armani som ikke var helt imponert over det italienske motehusets siste stunt.

Etter onsdagens Gucci-visning fortalte Armani at han var «forvirret» over valget:

«Nei, jeg vil ikke være en del av dette. Mote kan ikke være et middel for å få mediene til å snakke om deg. Vi må bevege og røre folk, men uten at det går helt over styr – det blir alt for lettvint. Jeg har aldri ønsket å lure forbrukerne, og det jeg viser på catwalken vil være det kundene kan finne i butikkene»

WWD skriver videre at Armani i lengere tid har beklaget seg ovenfor sin jevnaldrene designer-kollega som «gjør alt for å få oppmerksomhet og som gjør mote til et sirkus». De er derfor ikke overrasket av at Armani reagerer på Guccis latexhoder.

Amerikanske Vogue har i en bildeserie dokumentert produsjonen av modellens hoder, som har tatt hele seks måneder å ferdigstille.

Les også
Vårens kuleste skotrend: 9 ballerina-sneakers vi ønsker oss nå

Det ledende motemagasinet skriver at Michele skal ha blitt inspirert til å design hodene etter å ha sett filmen The Tale of Tales – en fantasy-film fra 2016 av den italienske regissøren Matteo Garrone. De to skal ha samarbeidet om hodene som ble produsert på Makinarium, som er en Roma-basert fabrikk som spesialiserer seg på spesialeffekter.

Noen videre forklaring på hvorfor modellene holdt sine egne hoder har vi ikke fått fra Michele, men Vogue skriver:

«La oss tolke det som en metafor for å bære den åndelige byrden fra sin egen evolusjon og selvbevissthet». 

Hovedbilde: Indigital Images / Gucci 

Les også: Se Melk & Honnings streetstyle-bilder fra Milano

Siste saker

Mest lest nå
Les mer