Viste noen av plaggene under moteuken i København.
I 2018 kunne Ganni avsløre et designsamarbeid med det islandske merket 66 North. Under moteuken i København i august det samme året fikk vi første smakebit på Ganni x 66 North da modellene gikk nedover catwalken iført noen av plaggene fra kolleksjonen.
Det skulle vise seg å være starten på et langvarig samarbeid mellom de to it-merkene. Ganni annonserer nemlig deres fjerde samarbeid med 66 North.
Torsdag kveld fikk vi første smakebit på den fjerde samarbeidskolleksjonen, bestående av totalt 14 plagg, på catwalken under Copenhagen Fashion Week.
Vi har tatt en prat med Ditte Reffstrup, kreativ direktør i Ganni, om den nye kolleksjonen og samarbeidet med 66 North.
– Jeg elsker samarbeid. Det er superinspirerende. Uavhengig av om det er et stort eller lite merke, skaper det alltid så mye energi og kreativitet, sier Reffstrup til Melk & Honning.
Hun forteller at 66 North er et merke hun virkelig beundrer.
– Spesielt arven, med klær for fiskere og kystvakter, synes jeg er så søt. Jeg kommer fra en fiskerby selv. De er også veldig gode på alt det tekniske, legger hun til.
– Så det var egentlig en no-brainer da de spurte om vi ville fortsette samarbeidet. Vi liker hverandre veldig godt og kommer så godt overens.
Reffstrup forteller at hun fortsatt har kåpen fra den første samarbeidskolleksjonen de designet sammen.
– Folk stopper meg fortsatt på gata og lurer på hvor den er fra og hvor de kan få kjøpt den, sier hun.
I den nye kolleksjonen har de tatt noen av de tidligere favorittene tilbake og jobbet med nye farger – alt laget av resirkulert polyester.
– Denne kolleksjonen er litt mer dristig. For eksempel i fargene, med sort, gult og grønt, sier Reffstrup.
– En god samarbeidskolleksjon er en kolleksjon hvor du kan se begge merkene.
I FW23-kolleksjonen ser man blant annet de vesentlige Ganni-fargene, sort og gult, som det danske it-merke har brukt lenge.
– Gulfargen er på en måte blitt ikonisk for Ganni. Vi brukte denne fargen da vi samarbeidet med Levis, og dere vil også få se den i et kommende samarbeid til våren, sier Reffstrup.
Det er også noen faktorer som tydelig skiller den nye Ganni x 66 North-kolleksjonen fra de tidligere.
– Tidligere har vi kun designet jakker og bukser, men nå er det to ulike bukser, et skjørt og ulike jakker. Kolleksjonen inneholder også ski-ullundertøy, sier Reffstrup.
Men det er riktignok ikke bare enkelt å designe samarbeidskolleksjoner, og noen utfordringer hører med.
– Den første gangen vi samarbeidet var det veldig vanskelig å få det ansvarlig. Vi måtte jobbe med ulike materialer for å nå målene våre, sier Reffstrup.
Og nettopp det synes hun er den mest utfordrende delen med samarbeidet – å nå bærekraftsmålene.
– Å jobbe med tekniske tekstiler er alltid litt vanskelig. Men 66 North har virkelig pushet grensene for å nå disse målene. Uten det hadde det ikke vært mulig å gjennomføre samarbeidet.
– Nå som vi har fått det til føles det på en måte som en seier for oss begge, sier Reffstrup.
Ganni har satt seg en rekke mål når det kommer til bærekraft, og disse må innfris for å kunne samarbeide med andre merker.
– Når vi jobber med samarbeid, er det veldig spesifikke mål vi må nå sammen. Vi må for eksempel bruke 50 prosent bærekraftige materialer, som er et mål man må innfri for å samarbeide med oss, sier Reffstrup.
Kolleksjonen slippes til høsten og vil være tilgjengelig i merkenes nettbutikker, i tillegg til utvalgte Ganni og 66 North-butikker i Europa.
Les også: 17 Instagram-høydepunkter fra Copenhagen Fashion Week