Det danske suksessmerket teamer opp med Levi’s.
Å leie klær istedenfor å eie har virkelig blomstret opp de siste årene. Aktører som norske Fjong og nykommeren Borrow & Style satser heller på utleie. Også motemerker som By Malene Birger, Filippa K og Ganni har sett verdien i å tilby utleie av klær.
Nå lanserer Ganni en ny kolleksjon som kun kan leies – ikke eies.
Det danske it-merket har teamet opp med Levi’s, og kolleksjonen vil være tilgjengelig på Ganni Repeat. På denne måten vil den bli brukt av mange, eid av ingen, og man får samtidig utforsket en sirkulær tilnærming til et motesamarbeid mellom to merker.
– Å jobbe med et ikonisk merke som Levi’s er som en drøm som går i oppfyllelse. Jeg har fremdeles et par 501-jeans som jeg har hatt siden jeg var tenåring. Disse plaggene er så allsidige, sier Ditte Reffstrup, kreativ direktør i Ganni.
– Det fine med god denim er at det bare blir bedre og bedre med tiden. Vi har håndplukket hvert par med vintage 501-jeans sammen med Levi’s. Å bla i arkivet deres var som en skattejakt. Hvert plagg fra denne kolleksjonen er lagd av resirkulert og re-designet denim, forklarer hun på merkets nettsider.
Bærekraft i fokus
Kolleksjonen, som har fått navnet Love Letter, er laget av gamle, re-designede Levi’s-produkter. Den består av kun tre modeller; en skjorte, en kjole og ett par jeans.
Samarbeidskolleksjonen vil i første omgang kun være tilgjengelig for leie i Danmark, Storbritannia og USA en gang i løpet av september.
Det danske motemerket lanserte plattformen Ganni Repeat allerede i august i fjor, hvor kunder kan leie tøy fra både nye og tidligere kolleksjoner. Alt som et steg i en mer bærekraftig retning.
Mandag viste Ganni sin SS21-kolleksjon under moteuken i København. Som mange andre hadde de byttet ut den tradisjonelle motevisningen til fordel for en installasjon samt videreføring av Ganni Kiosk-konseptet.