Torsdag denne uken var det tid for Gallianos andre kolleksjon som designer for Maison Margiela. Han fikk gode anmeldelser sist, og begynner endelig å komme inn i fashion-varmen igjen, etter de skandaløse nazi-uttalelsene som dyttet han ut i kulden.
Kvinnekolleksjonen Galliano sendte ut på podiet denne gangen, var tydelig glamrock. I sedvanlig stil lå antrekkene i grenselandet mellom mote og kostyme, med mye fokus på sminken.
Men, som en ekstra liten twist denne gangen, var over halvparten av modellene booket inn til showet menn.
Dette er bare nok et eksempel på den androgyne trenden som farer gjennom motebransjen. Og ikke bare der men generelt i samfunnet, hvor kjønnsidentifisering – og kampen om retten til å selv velge hvor man befinner seg på skalaen – er kommet for fullt opp i søkelyset.
Under Guccis herrevisning tidligere i år, spradet både mannlige modeller med feminint utseende og kvinnelige modeller med maskulint utseende ned catwalken. Dette gjaldt også for Pradas visning, der Miuccia forklarte at hun lenge har ønsket å kombinere herre- og damekolleksjonene, og endelig følte hun at tiden var moden. På stolryggene som omkranset catwalken var det skrevet «Kjønn er en kontekst, og konteksten er ofte kjønnspesifik». Givenchy og Saint Laurent er også merker der både menn og kvinner har gått på catwalken under samme show.
Selfridges i London forandret tidligere i år layouten på hele klesavdelingene sin, slik at det ikke var fordelt mellom kjønnspesifikke seksjoner, men etter merker. De kalte det «The agender project».
«Folk overalt i alle aldre konstruerer sin egen identitet, mer fritt enn noensinne. Som et resultat er forbrukermønstrene ikke lenger definert innenfor «tradisjonelle» demografiske segmenter som alder, kjønn, sted, inntekt, status osv», skrev trendwatching.com
Tendensen med en utvisking av den kjønnspesifikke moten er tydelig. Likevel genererer det fremdeles en del buzz når designere velger å mikse inn andre kjønn på catwalken enn tradisjonelt, og det skal nok enda en god stund til før Ola og Kari Nordmann embracer unisex-moten, og butikkene ikke lenger har kjønnsinndeling.
Les også : Tilbakeblikk : inne i Maison Margiela