Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Trami Ngo er designeren bak FWSS
(Foto: Ignat Wiig)

FWSS: – Det kommer en tid der vi vil pynte oss igjen

FWSS har vært gjennom store endringer de siste årene, men fortsetter å designe med Oslo-jenta i tankene.

Da Melk & Honning besøkte FWSS i 2017 var det med et designerkollektiv bak spakene. Da Nina Granerød og Frode Grønvold solgte seg ut av merket høsten 2016 etter fire år som kreative ledere, markerte det starten på noe nytt for det norske motemerket. Med nye designerne med på laget kom også en større re-branding. Oslo-jenta ble deres muse, og merkets rene, skandinaviske og minimalistiske uttrykk skulle rendyrkes til det fulle.

Nå er det Trami Ngo som designer for merket som nylig er flyttet fra Blender Agency sitt hovedkontor i Oslo sentrum og butikken i Prinsens gate til Bislett der studio, kontor og butikk nå er samlet under ett tak.

Trami Ngo er designeren bak FWSS
Det rene, skandinaviske og minimalistiske står sterkt hos FWSS (Foto: Ignat Wiig)

– Jeg har vært med siden starten i 2012, og var faktisk den første ansatte i merket, forteller Trami til Melk & Honning.

I 2012 var hun ferdigutdannet fra Esmod, og var usikker på hva hun ville gjøre. Da hun kom over et nytt norsk motemerke, Fall Winter Spring Summer, forelsket hun seg helt. Det var det eneste stedet hun ville være.

Hun startet som designintern, og har siden jobbet der som designer samt med produksjon, logistikk og kvalitetskontroll før hun igjen nå er designer.

– Jeg trives veldig godt med det å forville meg og dypdykke inn i ulike temaer. Å få lov til å drømme! For man drømmer seg jo helt vekk i denne verdenen. Jeg må innrømme at jeg blir litt lost hver eneste gang.

– Som nå når jeg har jobbet med the great love. Jeg har lest love letters of great men, og jeg blir jo helt koko. Plutselig er jeg superforelska – egentlig bare i det å være superforelska. Det er luksusen med å være designer.

Trami Ngo er designeren bak FWSS
(Foto: Ignat Wiig)

Da butikklokalene i Oslo sentrum, der FWSS hadde åpnet sin første butikk for tre år siden, plutselig stod tomme meldte bekymringen seg. Hva var i ferd med å skje med det norske motemerket?

Som mange andre måtte også FWSS stenge dørene under fjorårets lockdown. Samtidig var trafikken i det som er blitt omtalt som et av Oslos beste shoppingstrøk ujevn og husleienivåene reflekterte verken trafikk eller omsetningspotensiale. Daglig leder Linn Christoffersen kunne likevel berolige med at merket ville fortsette å lage «gode kolleksjoner med produkter som folk verdsetter, blir glade i og bruker i mange år».

Trami Ngo er designeren bak FWSS
Trami Ngo er designer for FWSS (Foto: Ignat Wiig)

– Det har vært ups and downs gjennom årene. Ting har jo endret seg ekstremt. Se bare på hvordan sosiale medier totalt har forandret bransjen. Før chaset man trender i større grad. Det gjør man ikke lenger. Det handler både om at trender er flyktige, men også det bærekraftige aspektet, sier Trami.

– For meg er det også personlig. Da jeg startet som designer handlet det om å skape mest mulig. Nå handler det om å skape mest mulig riktig.

Hun innrømmer at det lenge vaklet etter at Granerød og Grønvold forlot merket i 2016. Hun beskriver de to som sterke visjonærer. Men merket er fortsatt tro til det som alltid har vært dets muse, nemlig Oslo-jenta.

– Oslo-jenta er jo egentlig alle norske kvinner. Mange som bor her er tilflyttet og har røtter andre steder. Hun er urban, samtidig som hun tilbringer helgene på hytta. Hun har et behov for å komme seg ut.

Det er noe av det som er unikt med Oslo, mener Trami – naturen rundt. Hun tror mange føler tilhørighet til den og et behov for å komme nærmere, spesielt nå. Hun beskriver det som «en boble som sprakk» under korona.

Trami Ngo er designeren bak FWSS
(Foto: Ignat Wiig)

Da koronakrisen traff og første lockdown var et faktum for ett år siden, var det hjemmekontor over natta også for FWSS.

– Vi ringte hverandre og bare: «Hva gjør vi?». Vi hadde akkurat satt produksjonen vår og tenkte «hva skjer nå». Vi ble bekymret for ikke å få varene våre og ikke få levert til butikkene. Det var så mye usikkerhet.

– Men så var første lockdown over, og det var som om ingenting hadde hendt. Det ble sommer og sola kom. Folk shoppet overraskende nok ganske mye – og det var et slags sug i markedet. Vi opplevde en boost.

Trami Ngo er designeren bak FWSS
På Bislett har FWSS samlet kontorer, showroom og butikk i ett (Foto: Ignat Wiig)

Så ble det høst, og lockdown nummer to var et faktum. Og så nummer tre.

– Nå er jo alt litt usikkert. Det har vært mye og opp ned, og vanskelig å planlegge. Jeg går liksom hele tiden å tenker: «What’s next».

Det påvirker også kolleksjonene. Merkets Spring-kolleksjon er allerede i butikk, og både sommerkolleksjonen, høst og vinter er allerede designet.

– Jeg tror det med homestyle – ikke nødvendigvis i den forstand at det bare blir joggedresser, men komfort og casual luxury – blir enda viktigere.

– Samtidig tror jeg at det vil komme en tid der vi vil pynte oss igjen. Estetikk er kjempeviktig. Hvor mange savner ikke det å gå på konsert eller å se en kunstutstilling. Litt sånn er det med klær. Det kan tilføre en glede, og man kler seg jo for å føle seg vel.

For kolleksjonen som kommer neste sommer designer Trami mer feminine snitt. Hun tror vi er klare for å være mer feminine enn på lenge da. Med fire sesonger i året – «det står merkenavnet FWSS nært» – jobber hun hele tiden minst ett år frem i tid. Samtidig er hun opptatt av å tenke sesongløst.

– Jeg vil at en kjole jeg designer for å droppes om sommeren også skal kunne brukes på julebordet, og at strikk som leveres om høsten fint skal kunne brukes også om våren og på en kjølig sommerkveld.

For merkets Spring-kolleksjon er Trami inspirert av japanske wabi-sabi (Foto: Ignat Wiig)

Også bærekraft er viktig for det norske motemerket, og er noe som ligger Trami sitt hjerte nært. Det mener hun er kommet for å bli.

– Det var et skifte for meg da jeg hadde jobbet med design og produksjon en stund. På produksjonsreiser så jeg at det var mye varer til overs og mye leftovers som ingen egentlig brukte. Det ble en slags personlig agenda.

– Derfor starter jeg ofte med materialene og så tenker jeg bruk. For Spring-kolleksjonen nå startet jeg med å gjøre en totalanalyse av råvarene. Vi har også nylig lansert et Recovery Material-program der vi kun bruker restematerialer fra annen produksjon som blir kjøpt fra et lager i Italia.

– Det handler om bærekraftighet i hele verdikjeden – how to make it right.

Kolleksjonen, som er i butikk, beskriver Trami som «veldig abstrakt». Den bygger på den japanske filosofien wabi-sabi – en slags aksept av det uperfekte og ufullkomne – og har fått navnet Perfect Imperfection.

– De siste årene har det vært veldig mye, og jeg tror at vi nå har behov for en ro og det å ikke etterstrebe så mye. Selv er jeg perfeksjonist, og kan bli veldig sliten av det. Jeg føler denne kolleksjonen virkelig er essensen av FWSS – enkelt og greit kjærlighet til produktene og gode materialer og snitt.

(Foto: Ignat Wiig)

Hun beskriver jobben sin som ti prosent designer og 90 prosent av tiden gjør hun «alt mulig annet».

– Men jeg har perioder hvor jeg bare stenger meg selv inne i leiligheten og jobber døgnet rundt i én eller to uker for å få ut den kolleksjonen.

– Arbeidsdagene mine kan se ganske så forskjellige ut. Jeg har dager hvor jeg sitter på biblioteket i timesvis eller ser en kunstutstilling. Eller jeg pakker varer som skal sendes til kundene. Siden jeg sitter tett på marked og produksjon gjør jeg også mye analysearbeid. Jeg kan bruke en halv dag på å gå gjennom stofflageret vårt på jakt etter nye stoffer. Akkurat nå er jeg opptatt av smart-tekstiler, og prøver å lære mer om og også få tak i det.

Korona har utvilsomt påvirket arbeidshverdagen hennes som designer, og Trami forteller om perioder det siste året der hun har vært lite motivert.

– Men jeg føler på en måte at jeg jobber mye mer abstrakt nå, mer genuint. Det kommer mer fra meg nå enn det noensinne har gjort.

– Jeg er mer alene nå, det er jeg. Før kunne jeg våkne opp til 500 meldinger på mobilen fordi gutta hadde vært ute å reist. Det skjer ikke like ofte lenger.

For FWSS er fortsatt tilknyttet Blender – slik de har vært siden oppstarten. Med det følger en større helhet og også gode synergieffekter.

– Jeg har sittet tett med Cala Jade og Diemme, og vi har dratt hverandre litt i gang. Det samme gjelder de andre kreative hodene på huset. Når man sitter med sitt eget merke kan man fort bli litt blind. Det å få konstruktiv tilbakemelding fra noen som ser kolleksjonen for første gang er gull.

– Første gang de 500 meldingene fra gutta dunket inn på mobilen må jeg innrømme at jeg ikke visste helt hva jeg skulle tro eller gjøre. Men nå har jeg lært meg å sette pris på det. Faktisk så savner jeg det litt.

FWSS er eid av Blender. Det skaper gode synergieffekter også med andre av agenturets merker, slik som Diemme (Foto: Ignat Wiig)

Siste saker

Mest lest nå
Les mer