Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Nå kan du handle klær fra flere motepersonligheters klesskap hos Fretex
Foto: Fretex

Fretex etterlyser gode donasjoner i ny kampanje

Har fått med seg en rekke motepersonligheter på laget.

Gjenbruk av klær fra bruktbutikker er de siste årene gått fra å være stemplet som harry og shabby til å bli noe av det mest trendy man kan gå med. I tillegg til at det muliggjør en unik stil med plagg ingen andre har, er det godt for både miljøet – og ikke minst lommeboken.

Flere bruktaktører har innsamlingsbokser rundt om i landet hvor man kan donere bort klær man ikke lenger vil ha.

Gavene som Fretex får, deles ut til de som trenger det. Bruktinntektene er med på å finansiere Frelsesarmeens sosiale arbeid innen områdene barn og unge, lavinntektsfamilier, mennesker med rusutfordringer, eldre og ensomme.

Fretex lanserer ny kampanje
Kategorisering av donasjoner. Foto: Kristianne Marøy

I 2018 ramlet det også inn 300 håndsydde italienske blazere og dressbukser fra en anonym giver. Det viste seg å være fra denne finansmannen.

Det er imidlertid blitt vanlig at man også legger ødelagte, slitte klær i boksene. I fjor gikk Fretex ut med ønsket om å ikke få mer ødelagte klær.

Nylig lanserte aktøren kampanjen Deg x Fretex, som setter fokus på at de trenger gode donasjoner for å kunne hjelpe flere mennesker.

Nå ønsker bruktaktøren fine donasjoner

De mener at alle har sin egen klesstil, og at hver gang man leverer klær til Fretex, gir man en bit av stilen sin videre.

Nå kan alle altså slippe sin egen «kolleksjon». Legger man til et bilde av seg selv med donasjonene, får man sin egen slipp-film. I kampanjen vil Fretex vise frem alle slippene som kommer hver dag.

De siste årene har 30 millioner kroner fra bruktsalget gått til sosiale formål, men i koronaåret var summen 21 millioner. Nedgangen har kommet samtidig som at flere trenger hjelp.

Nå ønsker Fretex gjennom kampanjen å få flere til å gi fine gaver – og flere til å handle i butikkene.

Nå ønsker bruktaktøren seg fine donasjoner

– Vi har lyst til å synliggjøre at Fretex er en gjenbruksaktør og at når du gir fine ting til oss, bidrar du til at vi får inspirerende bruktbutikker og dermed handlende kunder. Det er omsetningen fra butikkene våre som generer penger til Frelsesarmeen sine formål for de som har det vanskelig, sier Hilde Kjønstad, innkjøpsleder i Fretex til Melk & Honning.

Bruktaktøren også fått med seg et knippe kjente personer på laget.

Første ut til å donere fra sitt klesskap er Maria Mena, kjent for sin kule klesstil. Hennes kolleksjon er tilgjengelig fra tirsdag 1. juni.

– Jeg har valgt å donere til Fretex fordi jeg elsker det arbeidet Frelsesarmeen gjør i vårt samfunn, pluss at gjenbruk er utrolig bra for miljøet og lommeboka, sier Maria Mena til Melk & Honning.

– Klærne jeg har valgt ut er en salig blanding av merkeklær og fast fashion-pieces som fortjener et nytt liv og kanskje med det bryter litt med konseptet fast fashion. Ting jeg synes er fine, men ikke gidder å selge på Finn.no.

Også Julie Varner, Tone Damli og Martin Danielle fra CLMD har donert klesplagg til Fretex. Deres kolleksjoner skal slippes utover våren og sommeren i Fretex sin nettbutikk.

– Jeg har valgt å donere til Fretex fordi sammen med Frelsesarmeen er de med på å gjøre en stor forskjell for veldig mange mennesker som ikke er like heldige som meg, sier Varner til Melk.

Hun forklarer også at hun elsker denne kampanjen og hvordan Fretex på en utrolig kul, konseptuell måte engasjerer flere til å bidra i deres unike arbeid.

– Det er veldig gøy å få bidra til dette prosjektet! Jeg har valgt disse klærne fordi det er klær jeg er glad i, men som jeg ikke bruker nok. De fortjener rett og slett et nytt hjem, sier Martin Danielle i CLMD.

Les også: Slik handler Jenny Skavlan bærekraftige klær

Siste saker

Mest lest nå
Les mer