Abbey Lee Kershaw via Streetpeeper

Fra SoMe til SMS: Tar tekstmeldingen over som markedsføringsgrep?

– Kan bli en shoppingutløser, mener trendekspert.

Det er lenge siden sosiale medier var det nye, store grepet innen markedsføring. I dag er det blitt standard at man legger tid og krefter, ja kanskje alt man har, på å pushe hva enn man selger eller tilbyr via SoMe. Men nå er den gode gamle tekstmeldingen tilbake som markedsføringsgrep.

Ifølge flere toneangivende nettsider mener markedsføringseksperter nemlig at SMS kan være veien å gå for å kjempe om forbrukernes oppmerksomhet i 2020.

Business of Fashion mener at conversational commerce, altså at merkene på en eller annen måte kommuniserer rent direkte med kundene, er i ferd med å vokse kraftig. Med dette forsøker de å løse en av de største utfordringene til annonsører i dag; nemlig at forbrukerne i økende grad er aktive kun i private chatter med venner og familie, fremfor på plattformer og i feeder fylt med markedsføring.

Sosiale medier er i et stort skifte, påpeker BoF, der til og med Facebook-grunnleggeren Mark Zuckerberg har erklært at «fremtiden er privat». Nå vil forbrukerne i stigende grad gå tilbake til en-til-en kommunikasjon.

Undersøkelser viser at mer enn 60 prosent av millennials kunne tenke seg å kommunisere med merker via tekstmelding.

Les også: Hvor problematisk er det at skjønnhetsbransjen sikter seg inn mot barn?

Tørt og kjedelig, mener trendekspert

– Essensen er; hvordan nå frem til de vi ønsker å si noe til? Hvor mange sekunder bruker vi i per post, og som en venn av meg sukket, det er så mange stemmer på en gang, forteller trendekspert Gunn-Helen Øye til Melk & Honning.

– Her tror jeg at SMS er sterkere enn messenger og liknende fordi det er så mye støy på sistnevnte. SMS er fortsatt ganske rent, selv om noe reklame sniker seg inn der også. Selv leser jeg alle SMS, mens annet kan ligge en stund.

Trendekspert Gunn-Helen Øye

Ifølge Øye er SMS en både tørr og kjedelig kommunikasjonsform.

– Men i hverdagen er det også deilig. Uten ting som blinker, uten bilder og filmer, slik som mange av de andre sosiale mediene har. Jeg merker det bare i sameiet mitt. Vi har en kjempefin hjemmeside, men det er varslingene på SMS som folk leser og som går rett inn i hjerterota.

Mange unge sender stort sett utelukkende meldinger via WhatsApp, på DMs, Snap eller messenger.

– Nettopp derfor synes kanskje en melding vis SMS mer tydelig. Og blir lest, går inn i tankene dine, og kan muligens bli en shoppingutløser.

Nesten 100 prosent åpner tekstmeldinger

Det har lenge vært kjent at millennials og generasjon Z etterspør mer autentisitet hos merkene de skal bruke penger på. Som en del av brandingen forsøker mange derfor nå å bruke et uformelt språk i kampanjene, snakke om dypere verdier, og si nei til Pels og miljøverstinger som plast.

Det er i tråd med denne generelle tendensen at også SMS kommer inn i bildet. Ved å føle at merket, og de som står bak det, er en «venn» blir man en mer trofast kunde.

Motenettstedet Fashionista nevner flere merker som har hatt stor suksess med å implementere SMS som en del av deres strategi. Men man bør være forsiktig med å ikke bombardere kundene. Skribenten bak saken, Mekita Rivas, mottok nemlig hele 14 SMS fra ett enkelt skjønnhetsmerke i løpet av tre uker i desember.

– Siden man (med sms) beveger seg inn i et territorie som er superprivat, trenger man å være spesielt omtenksom både når det gjelder språk og hyppighet, forteller administrerende digital direktør Felipe Araujo hos det nyoppstartede sneakersmerket Cariuma i saken.

De foreløpige tallene for markedsføring per tekstmelding kommer likevel ikke akkurat til å skremme noen fra å kaste seg på bølgen. Nettsiden INC kan melde at åpningsprosenten på denne typen SMS ligger på rundt 90 prosent, mens e-poster knapt bikker 25 prosent – og er tydelig på vei ned.

Det er altså bare å forberede seg på å få tekstmeldinger fra merker og nettbutikker i store monn.

Les også: 70 prosent av amerikanske tenåringer har kjøpt falske varer – bare det siste året