Fra Instagram til catwalk – med litt hjelp fra Justin Bieber

I desember publiserte Justin Bieber et bilde på Instagram av en ukjent jente, hvor han spurte de 47.5 millioner Belieberne om de kunne hjelpe han med å identifisere hun som var avbildet.

Justin fikk mange tilbakemeldinger, og det viste seg å være den spanske bloggeren og studenten Cindy Kimberly.

Oppmerksomheten Bieber ga til den 17-årige, relativt ukjente jenta, har forandret livet hennes, og det ser ut som hun har en lovende modellkarriere i møte.

Etter bare få timer fikk hun mange tusen følgere på Instagram og har i etterkant mottatt flere modelltilbud.

– Når jeg så Justins post om meg ble jeg veldig emosjonell, fordi jeg har vært fan av Bieber i mange år. I begynnelsen ble jeg veldig overvelmet av all oppmerksomheten, men etter hvert har jeg blitt vant til det. Jeg har fått masse jobbtilbud etter alt dette skjedde, sier Kimberly til Daily Mail.

Eventyr

OK! Magazine melder at Kimberly skal gå visninger under moteuken i Madrid, før hun tar turen videre til Milano Fashion Week i slutten av februar.

Moteuken i Milano er en av de «fire store moteukene», sammen med New York, London og Paris. Milano Fahion Week huser visninger til kjente motehus som Dolce & Gabbana og Roberto Cavalli.

Hvilke designere Kimberly skal gå visninger for er enda ikke blitt offentliggjort.

Kimberly har blitt sammenlignet med skjønnheter som den russiske modellen Irina Shayk og skupespillerinnen Angelina Jolie av det britiske magasinet Look.

I følge Daily Mail opplever Cindy Kimberly det hele som et eventyr.

Speider på Instagram

Tidligere ble modeller oppdaget på mer tradisjonelle vis. For eksempel ble Kate Moss oppdaget på en flyplass i New York, mens Gisele Bundchen ble speidet på et kjøpesenter i Brasil.

Modellbyråene har imidlertid benyttet Instagram for å speide etter den neste supermodellen de siste årene.

For eksempel har IMG Models, som huser blant annet kjente modeller som Gigi Hadid og Joans Smalls, en egen avdeling som leter gjennom Instagram for å finne fram til den neste personen som skal pryde kampanjer og catwalker.

Et eksempel er den 23-årige Mariah Idrissi, som ble oppdaget av H&M til kampanjen «Close the Loop» gjennom Instagram.

Instagram har blitt en viktig del av motebransjen, melder The New York Post. Flere modellbyråer legger stor vekt på hvor mange følgere modellene har på sosiale medier.

Et par eksempler er Cara Delivigne og Kendall Jenner, som er to av de mest populære supermodellene i verden med en stor følgerbase på sosiale medier.

 

Omg who is this!!

A photo posted by Justin Bieber (@justinbieber) on

A photo posted by Cindy Kimberly (@wolfiecindy) on

A photo posted by Cindy Kimberly (@wolfiecindy) on