Hanifa Mvuemba står bak verdens første 3D-motevisning
Hanifa Mvuemba eller Prada? Forbes klarer ikke å bestemme seg. Foto: Instagram/@hanifaofficial

Forbes glemte sin egen artikkel? Hyller Prada fremfor afrikansk designer

Slepes på nettet.

I mai inviterte den afrikanske designeren Anifa Mvuemba bak motemerket Hanifa til verdens første 3D-motevisning.

Den ble omtalt av motepresse verden over, blant annet av Forbes som kalte det hele for «revolusjonerende».

Stuntet var et svar på usikkerheten som preger motebransjen i kjølvannet av pandemien som har ført til utsatte og avlyste visninger, og skulle med det representere «den nye normalen», skriver amerikanske ELLE som har intervjuet den kongolesiske designeren.

Visningen, som fant sted via Instagram Live, var den selvlærte designerens runway-debut. Den er siden blitt stemplet som både innovativ, game-changing og historisk.

Ut mot Forbes

Kort tid etter at artikkelen om motevisningen var blitt publisert på Forbes nettsider under tittelen «Revolusjonerende 3D-motevisning av den afrikanske designeren Anifa Mvemba», kom saken «Prada-støttet AI-startup skaper verdens første live streamede virtuelle motevisning i 3D». Og det helt uten å nevne Mvuemba.

Det har fått nettet til å rase.

Essence, som var blant de som omtalte visningen, går hardt ut mot Forbes’ dobbeltblemme.

Det samme gjør Twitter der flere oppfordrer til søksmål. Designeren selv svarer at hun har «en utrolig advokat» som vil ta seg av situasjonen.

«???», spør en Twitter-bruker.

«Hallo, @forbes hvordan kan dere glemme deres egen artikkel?»

Forbes glemte sin egen artikkel
Fra Anifa Mvuembas virtuelle 3D-visning. Foto: Hanifa.

I kommentarfeltet slepes magasinet ikke bare for å tilsynelatende ha glemt sin egen artikkel, men også for manglende kreditering til Mvuemba.

Etterhvert kommer skribenten bak den første artikkelen på banen. Hun opplyser om at hun har bedt Forbes rette i den andre artikkelen.

«Wow, dere har virkelig skrudd inkompetansen OPP og den journalistiske integriteten NED i det siste. Hvorfor prøver dere så hardt å diskreditere dere selv? Dette er flaut», skriver en annen til det amerikanske magasinet.

Forbes har ennå ikke kommentert saken. Men har tatt ordet «første» ut av tittelen og lagt til en såkalt disclaimer der det står:

«Etter publiseringen av denne artikkelen har jeg mottatt flere henvendelser om å nevne at Hanifa holdt en digital visning ved hjelp av lignende teknikker som blir streamet på Instagram forrige måned og som ble nevnt i en Forbes-artikkel for to uker siden. Tittelen på min artikkel har blitt endret for å reflektere dette, og jeg mente ikke noe vondt mot verken merket Hanifa eller dets fans».

Les også
17. mai-sminke: Nasjonaldagens naturlige glød

Les også: – De spurte om de kunne photoshoppe en svart modell hvit

Siste saker

Mest lest nå
Les mer