Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar
Floke åpner popup-butikk i Oslo
Floke Studio i Oslo. Foto: Melk & Honning

Floke åpner sin første popup-butikk i Oslo

– Ønsker å ta loppemarked til et høyere nivå.

Våren 2021, midt oppi koronapandemien, skapte Floke en flere hundre meter lang kø da de inviterte til sitt første design- og motemarked i Oslo. Folk sto i timevis for å få komme inn, og Floke ble raskt stedet å se og bli sett. Mange flokket seg dit for å selge kunst og design – og ikke minst selv sikre seg unike skatter laget av unge, kreative nordmenn.

Bak Floke står Sophia Johansson, Melissa Alejandra Johansen, Zuleika Orvedal, Dina Al Makhrami, Mona Blanchard og Ivar Djurhuus. De har som mål å skape en plattform som løfter opp og gir unge kreative en mulighet til å vise frem sin kunst og design.

Nå har Floke åpnet sin første popup-butikk på Eftir i Oslo.

floke studio
Floke Studio byr på blant annet kunstutstillinger, hekling og keramikk. Foto: Melk & Honning

– Det er som om kulturen har endret seg fra konkurranse, til at nå vil alle bare samarbeide og løfte hverandre opp, sier Sophia Johansson til Melk & Honning.

– Alle vi som startet Floke driver med noe kreativt selv, og vi fant ut at det er litt ensomt av og til å sitte hjemme – og litt vanskelig å selge. Derfor må vi ha en plattform der vi kan samle folk.

Flere av dem jobber på ulike vintagebutikker på Grünerløkka, studerer kunst eller er utdannede klesdesigner eller grafiske designere. Mens Sophia og Ivar står bak Prisløs Vintage i Oslo, driver Zuleika smykkemerket Salt Sitron.

I popup-butikken viser de nå frem 15 håndplukkede kreative nordmenn. Mens markedet kun skjer én gang i måneden, kan man her komme innom (omtrent) hver dag.

– Vi har hatt et utrolig stort engasjement på markedene, og det kommer nesten 2000 personer hver gang. Så vi følte at det var et behov for denne butikken, både for publikum og for kunstnerne, sier Zuleika Orvedal.

Les også
Skinny jeans gjør comeback i 2025

– Vi er en butikk, men vil være noe mer også – et samlested. Kalenderen er fylt med eventer som keramikklaging og dj-ing, og vi har også kunstutstillinger. Vi prøver å inkludere så mange som mulig og skape et univers sammen, legger Melissa Alejandra Johansen til.

Floke
Fra venstre: Melissa Alejandra Johansen, Zuleika Orvedal, Sophia Johansson i Floke og Cecilie Ova Nielsen i Eftir. Foto: Melk & Honning

Floke startet først med lokale aktører, men nå har også nasjonale og internasjonale designere og kunstnere fått øynene opp for konseptet.

I butikken finnes produkter som blant annet redesign, keramikk, glasskunst fra en glassblåser, analoge kameraer og vintageklær.

– Vi ønsker å ta marked og loppemarked til et høyere nivå, men det har ikke vært vanskelig fordi folk er så flinke. Under pandemien begynte folk å sitte hjemme og lage ting, og en forskningsrapport sier det er flere unge jenter nå enn noensinne som har startet egen bedrift. Det er en bølge vi er glade for å være med på, sier Sophia.

Moliidae sine orkideøreringer er blitt en skikkelig Insta-poppis. Foto: Instagram/@moliidae

Jentene prøver også å få inn mangfold og variasjon.

– Blooms er en gjeng kreative skategutter som lager digitale prints med en silketrykkmaskin de har laget selv, som står på hybelen til en av dem, forteller Melissa og Sophia.

Særlig i begynnelsen fant Floke mange av kunstnerne og designerene sine på apper som Tise og Instagram.

gloop
Gloop selger håndlaget, fargerik sminke med Euphoria-vibber. Foto: Melk & Honning

– Vi scouter etter talenter og håndplukker dem. Et par aktører har fortalt oss at de har fått muligheten til å slutte i sine ekstrajobber og heller jobbe fulltid med kunsten sin takket være Floke, sier Zuleika.

– Det er mange som har en drøm og et mål, men så ser de seg nødt til å droppe det på grunn av sin økonomiske situasjon, sier Sophia.

Det finnes rett og slett ikke en arena der det er lav nok terskel slik at man kan komme inn. Floke får inn så mange forespørsler fra designere og kunstnere, at det ikke er plass til alle. Derfor forsøker de å bytte ut utstillingen på veggene ofte og ta inn nye aktører.

Les også
Mashadi-søstrene på Instagram: - Vi beklager.

Popup-butikken, Floke Studio, ligger på Eftir på hippe Grünerløkka.

efter
Ombruk står i fokus hos Eftir. Foto: Melk & Honning

Eftir startet opp i vinter og kombinerer vegansk kafé, bar med naturvin og butikk med klær, tilbehør og møbler med 70-tallet i fokus. Det norske redesign-merket Pas Passé henger eksklusivt på kleshengerne her. Og veggene er dekorert med kunst – i skrivende stund signert Tale Frisak.

Ombruk er fokusordet, som skal gjennomsyre alt de gjør. Til og med emballasjen til mat og kaffe, som er laget som en returordning med QR-scanning.

– Tanken er å gi byen noe vi mente ikke helt fantes, sier Cecilie Ova Nielsen hos Eftir.

De har bedt folk om å rydde opp i garderobene hjemme, og selge klær de ikke bruker lenger hos dem på kommisjon. Eftirs egne stylister håndplukker plaggene, og inntekten deler de 50/50 i form av et gavekort, som selger så kan bruke hos dem – «for å holde på bruktmagien».

efter
Eftir baserer seg blant annet på kommisjonssalg. Foto: Melk & Honning

– Da vi fant hverandre, var det et krav at vi måtte ha med oss bærekraftsperspektivet i alle ledd, sier hun om samarbeidet med Floke.

– Vi er så utrolig lei av fast fashion. Det er ikke fremtiden og det er så ødeleggende for den miljømessige og sosiale bærekraften, legger Sophia til.

De ønsker å gi folk en nærhet til designerne og materialene – i motsetning til dagens avstand som mange har til ting.

– Man forstår ikke hvordan produktene blir laget, at alt er ferdigprodusert. Vi snakker om gatekeeping og å holde alt skjult. Men vi vil heller snakke om gateopening, at man kan lære av designerne.

Derfor åpner de snart Skaperverket i etasjen over Eftir og Floke Studio – et verksted hvor man gjennom kurs kan lære å lage ting og lære bort.

– Mange som kommer på markedet blir inspirert og ønsker å lage noe, men de har ikke tilgang til utstyr eller ressurser. Her vil vi skape en slags mentorvirksomhet, sier Sophia.

– Man snakker om mosjonering på et treningssenter, hvor man trener og healer sin fysiske kropp. Men hvor går man for å heale hodet og tankene? Der kommer emosjonering inn. Så er det nice at lokalet tidligere var et treningssenter, legger hun lattermildt til.

Les også
8 trender vi ser mer av i 2025

Om kursene blir gratis, avhenger av hva de kan få i støtte og gjennom kronerulling. Ved hjelp av innsamling av utstyr og materialer skal de tenke sirkulært her også.

– Målgruppen er den som ikke har så mye penger, som studenter og unge voksne.

Floke
Kafeen samarbeider med kaffebaren Neongrut, som holder til på Grønland. Foto: Melk & Honning

Grünerløkka bugner over av vintagebutikker. Hva tenker Floke og Eftir om konkurransen?

– Vi kjemper gjenbrukskampen, og da trenger vi mye mangfold i hele gjenbruksbildet, sier Sophia.

– Konkurranse skaper bare destinasjon og man trekker folk til området. Jo flere aktører vi får, dess mer attraktivt blir det å komme hit, legger Cecilie til.

For noen år siden spådde man at nettbutikker kom til å ødelegge fysiske butikker, men det har ikke skjedd i det hele tatt, mener Sophia.

– Folk verdsetter fysiske butikker enda mer nå, og opplevelsesbutikker kommer til å bli mer og mer populært i fremtiden. Det har vi tenkt på her – det skal være ting som skjer og det skal oppleves som noe mer enn bare kjøp og salg.

Les også: Fæbrik-designeren: – Jeg har et ideal om å ha en kapselgarderobe og leve enkelt med få ting

Siste saker

Mest lest nå
Les mer