I dag åpnet Marimekko en flunkende ny butikk i Øvre Slottsgate 17 i Oslo. Se eksklusive bilder fra åpningsfesten her.
Det er i det aller mest «happening» butikkområdet i Oslo for tiden at merket har plantet sitt hvite og blå finske flagg. Omringet av både luksusbutikker og multi-brand stores kunne posisjonen umulig vært bedre. Vi tok en kort prat med CEO Tiina Alahuhta-Kasko.
– Vi er så glade for å åpne en ny Marimekko-butikk i Oslo. Vi tror og håper at forretningen vil bli en helt ny møteplass for folk som er interessert i nydelig, hverdagslig design. Vi har jo en lang historie i Norge, forteller hun til Melk & Honning.
Oslo-butikken er inspirert av idéen om et varmt og fargerikt Marimekko-hjem – et sted man kan få nye impulser og se produktene stilt ut på en nyskapende måte. Sortimentet består av både Ready-to-Wear, vesker, accessoirer og noen spesielt utvalgte ting til hjemmet.
I dag finnes Marimekko i alle verdenshjørner, og er Finland sin desidert største designsuksess gjennom tidene.
Alahuhta-Kasko mener noe av grunnen til at de har beholdt sin posisjon er at de har klart å bevare deres originale DNA som handler om det autentiske og positive, og samtidig klare å oversette det til å være relevant for folk i dag. Merket reflekterer også Finland sin geografiske lokasjon, midt mellom øst og vest – det mener hun gjør dem helt unike.
– Vi mikser det enkle, rene og grafiske som stammer fra de Skandinaviske innflytelsene, med de sterke fargene og de voldsomme formene som stammer fra det slaviske.
Den administrerende direktøren trekker også fram at merket har bærekraftige og tidløse vibber.
– På den måten er kanskje Marimekko mer aktuelt i dag enn noensinne.
Her kan du se eksklusive bilder fra føråpningen i går kveld, signert Martine Stenberg:
Les også: Anerkjent smykkedesigner lanserer samarbeid med Marimekko