Fila SS20

Fila SS20. Alle foto: Fila

Hentet inn danskeprinsen for Milano-visning

Erkeitalienske Fila rir på 90-tallsbølgen.

Under moteuken i Milano viste Fila sin SS20-kolleksjon med navn som Elsa Hosk og danske Prins Nikolai blant modellene.

Dette var det italienske sportswear-merkets andre visning under den italienske moteuken. Til Melk & Honning forteller Fila sine kreative direktører at de ønsker å kombinere sport, funksjonalitet og mote.

– Fila er et italiensk sportsmerke med en mer enn 100 år lang historie. Vi ønsker å feire røttene og hvor vi kommer fra. Historisk sett så endret Fila reglene innen sportsverdenen og gjorde sportsklær til en del av livsstilssegmentet. Det var ikke lenger bare forbeholdt sportsverdenen, sier Nino Ingrasciotta og Josef Graesel.

– Det er sammensmeltingen av autentisk sport og moderne mote som har inspirert oss til å gjøre det vi gjør i dag. Nå pusher vi merket til neste nivå. Det betyr å skape moderne design, høyne kvaliteten på produktene og åpne for nye muligheten og retninger for merket.

Fila SS20

Comeback

Ridende på 90-tallsbølgen som lenge har herjet motebildet har Fila fått sitt store comeback. Fra 2016 til 2018 økte salget hele 205 prosent, skriver CNBC.

– Inspirasjonen er hentet fra det nautiske med seiling, strand, basseng og surfing. Vår Heritage-kolleksjon Aqua Time og lokasjonen Selinunte på Sicilia var utgangspunktet for SS20-kolleksjonen vår, forteller designerne.

På Fila-museumet i Biella i Italia fikk designerne arbeide med originale Fila-samples fra arkivet. Blant inspirasjonskildene er en gul seilerjakke brukt av Giovanni Soldini – mannen som brøt verdensrekorden i å seile alene over Atlanterhavet.

– Disse utgjør basen for arbeidet vårt for å kunne bli inspirert av fortiden, og for å kunne koble den med fremtiden og skape moderne design for evolusjonen av Fila.

Resultatet er en kolleksjon lagd i tekniske materialer som Neoprene, 3D-mesh, lette nylonmaterialer og teknisk utendørs-laminerte materialer, og klassiske materialer som fransk terry og jersey. Plaggene er dekorert med fotoprints med vanneffekt, monogramprints og color blocking.

– Det vi skaper som designere er basert på vår 25 år lange erfaring og know how. Vi kommer fra sports- og moteindustrien. Vi blir inspirerte av å leke med og koble autentiske funksjonelle elementer med moderne mote-statements, uavhengig av sesongbaserte trender.

Kolleksjonen feirer også den ikoniske F-Box-logoen skapt i 1973, med monogrammer på jakker og shorts, i rødt, hvitt og marineblått som utgjør en del av Fila sitt DNA.

For ordens skyld: Melk & Honning var invitert til Milano av Fila.

Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20
Fila SS20

Les også: Chanel tar cruise-visningen ut av Paris