Diesel har akkurat samarbeidet med en bitteliten kebabsjappe i Berlin. Les om dét og fire andre rare samarbeid.
I år 2017 talte vi hele 38 samarbeid mellom merker og kjendiser, og skal man telle samarbeid merker og designere i mellom er det langt, langt flere. Noen av samarbeidene var suksessrike, mens andre ble glemt like fort som de ble lansert.
– Aktørene inngår slike samarbeid av kommersielle hensyn, fortalte Jorun Sofie Aartun, journalist i Dagens Næringsliv og forfatter av boken Avkledd: På innsiden av den norske motebransjen, i saken vår «Designersamarbeid i motebransjen: En mangel på kreativitet?»
– De ønsker å skape bevissthet og blest rundt merkevaren. Gjennom å inngå partnerskap med andre aktører som gjerne opererer i et annet prissjikt, kan de også nå flere forbrukere enn den tradisjonelle luksusshopperen.
Noen samarbeid er selvsagt mer åpenbare enn andre; At Adidas samarbeider med Pharrell Williams er ikke spesielt overraskende. At Supreme samarbeider med Kermit the Frog, eller at Heidi Klum samarbeider med Lidl er kanskje ikke like forutsigbart.
Her har vi samlet fem av moteverdenens merkeligste samarbeid:
Diesel x Mustafa’s Gemüse Kebap
Diesel er blant merkene som liker å bevege seg godt utenfor boksen. I løpet av de siste årene har de både kjørt kampanjer på verdens største pornonettsted Pornhub, og laget falske men ekte klær under merkenavnet Deisel. For få dager siden gjorde de det kjent at de nå har inngått et samarbeid med en meget uventet partner; Nemlig kult-kebabsjappa Mustafa’s Gemüse Kebap i Berlin. Resultatet er t-skjorter, gensere, capser og en kokebok som mikser Mustafa’s logo med Diesel sin. Kolleksjonen droppet under Bread & Butter-festivalen denne helgen, og er nå å finne på Diesel sine nettsider.
I videoen som slapp i forbindelse med at nyheten ble kjent sier de «Hvordan finner man ut hva som er det absolutt kuleste merket? Jo, man går dit alle de kuleste folka er». Mustafa’s er en av Berlins ultimate hipster-hangouts, med lange køer både dag og natt. På mange måter ikke et overraskende valg fra Diesel sin side, men likevel et man ikke så komme.
Heidi Klum x Lidl
Selv om Heidi Klum selvsagt hadde en karriere før hun ble programleder og poster girl for reality-serien Project Runway, er det likevel der hun er kjent for de fleste. Karl Lagerfeld skal ifølge Vogue ha sagt om henne at «Jeg vet ikke hvem hun er. Hun har aldri vært kjent i Frankrike. Claudia Schiffer vet heller ikke hvem hun er».
I Tyskland må hun likevel være ganske kjent, for den tyske matvarekjeden Lidl har nemlig gjennom flere år hatt henne som gjestedesigner for sine kleskolleksjoner. Esmara by Heidi Klum heter vidunderet og prisene er like lave som man skulle forvente; ingenting koster over 300 kroner. Inspirasjonen bak er visstnok Los Angeles, og ifølge iNews har alle kolleksjonene vært kommersielle suksesser. Som en del av utvalget finner man blant annet en denimkolleksjon kalt #letsdenim, som ifølge Klum selv er fin fordi «noen ganger er denim casual, andre ganger chic».
Kate Moss x Sushi Shop
Her er nok en supermodell som har samarbeidet med en matkjede. I Moss sitt tilfelle gjaldt det en populær kjede med franske sushirestauranter kalt Sushi Shop, som valgte seg ut supermodellen da de skulle åpne sin restaurant nummer 100 i London. Jobben hun ble hyret inn for å gjøre var å redesigne boksen sushien kommer i. Resultatet inkluderte hennes egen signatur og intet mindre enn flerfargede paljetter, til en sum av 400 kroner per. Det vites ikke hva tanken var å gjøre med boksen etter bruk, ettersom en boks smykket med paljetter ikke er lett å få vasket vekk fiskelukt av.
Supreme x …alt du kan se for deg
Dette undergrunnsmerket ble startet av skatere for skatere i New York på 90-tallet. I høy-fashion sammenheng ble merket først viden kjent da Louis Vuitton valgte å hanke de inn til et samarbeid i fjor. Selv om det i seg selv var et overraskende valg, både fra det franske, tradisjonsrike motehuset og fra kred-merket Supreme selv, er dette kanskje et av de mest vanlige samarbeidene de har gjort.
Supreme har nemlig i årenes løp linket seg opp mot det som linkes kan, blant annet merker og produsenter av hammere og spader, sykler, spisepinner, oppblåsbare kanoer, lommelykter, stoler, New York metrokort, høyttalere, øl, leker, tegneserier, instrumenter og matvarer.
Alexander Wang x Starbucks
I 2009, mens Wang fremdeles var ung og lovende og gjorde New York til et sted man måtte dra under moteukene, valgte han å inngå et samarbeid med Starbucks (for å skaffe seg litt ekstra penger på bok) I forbindelse med deres 40-årsdag valgte han nemlig å lage en limited edition t-skjorte for dem.
Ifølge han selv var det første han tenkte på var «hvordan alle forsøker å unngå å søke kaffe på en t-skjorte». Resultatet var at Wang kom enhver kaffedrikker i forkjøpet – og skapte t-skjorter som allerede så ut til å ha kaffesøl på seg. Da ville man i alle fall ha én mindre bekymring – om man nå da ikke i stedet bekymret seg for å bli sett offentlig i denne t-skjorta.
Toppbilde: Via Diesel.com
Les også: Se samarbeidskolleksjonen til Acne Studios og Fjällräven