Hopp til hovedinnhold Hopp til Søk Hopp til Sidebar

Fem høydepunkt fra Stockholm Fashion Week

Etter tre dager og 26 visinger avsluttet den svenske moteuken på fredag. Her er våre favoritter.

Moteuken i Stockholm har etter en nedgang de siste årene endelig begynt å finne sin plass på den internasjonale motearenaen. På første rad sitter redaktører, streetstyle-fotografer og motepersonligheter fra inn- og utland, og alle visningene blir anmeldt på Vogue Runway.

Melk & Honning var på plass under naboens moteuke, og vi har samlet fem høydepunkter:

Whyred

Med discomusikk og sterke farger var Whyred den perfekte visingen til å åpne den svenske moteuken. Kreativ direktør Roland Hjort sendte modellene ut med neonfarget øyenskygge og store krøller, i maskuline og fargerike klær. Visningen var en av de få større visningene som tok plass i «Spegelsalen» på SFWs hovedarena Grand Hotel.

Rodebjer

Det svenske designeren Karin Rodebjer valgte å holde sin SS18 visning i sin egen flaggskip på Høtoget i Stockholm. Modellene kom ut fra et bakrom med ordet «Vaginan» i neonbokstaver over døren og tok en runde gjennom butikken. Castingen av it-jenter og særegene modeller gjorde visningen til en av de mest instagrammede, og klærne var en god mønstermiks i myke farger.

House of Dagmar

Under Stockholm Fashion Weeks andre dag var det flere høydepunkt, og gullrekken begynte med visningen til House of Dagmar på Grand Hotell. Merket til Dagmar-søstrene var det eneste av de store merkene denne dagen som valgte å holde sitt show til moteukens hovedarena, og fylte speilsalen på Grand Hotell med sommerklær som begynte i blåtoner og avsluttet i varme, gule farger.

Totême

Før aller første gang viste it-jente og stilikon Elin Kling frem sitt merke Totême på catwalken. Totême, som ble lansert i New York i 2014, holdt sin visningsdebut i et minimalistisk designstudio i Norrmalm. Klærne var like delikate og minimaslitiske som showet og var den perfekte kontrast til resten av moteukens fargerike og kreative show.

Les også
ARKET åpner sin første butikk i Norge

Bjørn Borg

Torsdag kveld var hele motepressen tvunget til å kjøre 20 minutter ut til den Kongelige Tennishallen for å se visingen til Bjørn Borg. Inne i hallen stod en gruppe hvitkledde gutter å spilte tennis omringet av en hvit catwalk. Omsider kom modellene ut til heftig trommemusikk, og ikledd karakteristiske Bjørn Borg-klær – komplett med pannebånd og pannelugg. Visingen var stylet av britiske Tom Gunniess som har jobbet for blant annet Vogue, Calvin Klein og V Magazine, og det var nettopp den gode stylingen som sa klærne et velfortjent løft.

Les også: Høydepunkt fra Copenhagen Fashion Week

Alle bilder: http://fashionweek.se