Etter tre dager og 26 visinger avsluttet den svenske moteuken på fredag. Her er våre favoritter.
Moteuken i Stockholm har etter en nedgang de siste årene endelig begynt å finne sin plass på den internasjonale motearenaen. På første rad sitter redaktører, streetstyle-fotografer og motepersonligheter fra inn- og utland, og alle visningene blir anmeldt på Vogue Runway.
Melk & Honning var på plass under naboens moteuke, og vi har samlet fem høydepunkter:
Whyred
Med discomusikk og sterke farger var Whyred den perfekte visingen til å åpne den svenske moteuken. Kreativ direktør Roland Hjort sendte modellene ut med neonfarget øyenskygge og store krøller, i maskuline og fargerike klær. Visningen var en av de få større visningene som tok plass i «Spegelsalen» på SFWs hovedarena Grand Hotel.
Rodebjer
Det svenske designeren Karin Rodebjer valgte å holde sin SS18 visning i sin egen flaggskip på Høtoget i Stockholm. Modellene kom ut fra et bakrom med ordet «Vaginan» i neonbokstaver over døren og tok en runde gjennom butikken. Castingen av it-jenter og særegene modeller gjorde visningen til en av de mest instagrammede, og klærne var en god mønstermiks i myke farger.
House of Dagmar
Under Stockholm Fashion Weeks andre dag var det flere høydepunkt, og gullrekken begynte med visningen til House of Dagmar på Grand Hotell. Merket til Dagmar-søstrene var det eneste av de store merkene denne dagen som valgte å holde sitt show til moteukens hovedarena, og fylte speilsalen på Grand Hotell med sommerklær som begynte i blåtoner og avsluttet i varme, gule farger.
Totême
Før aller første gang viste it-jente og stilikon Elin Kling frem sitt merke Totême på catwalken. Totême, som ble lansert i New York i 2014, holdt sin visningsdebut i et minimalistisk designstudio i Norrmalm. Klærne var like delikate og minimaslitiske som showet og var den perfekte kontrast til resten av moteukens fargerike og kreative show.
Bjørn Borg
Torsdag kveld var hele motepressen tvunget til å kjøre 20 minutter ut til den Kongelige Tennishallen for å se visingen til Bjørn Borg. Inne i hallen stod en gruppe hvitkledde gutter å spilte tennis omringet av en hvit catwalk. Omsider kom modellene ut til heftig trommemusikk, og ikledd karakteristiske Bjørn Borg-klær – komplett med pannebånd og pannelugg. Visingen var stylet av britiske Tom Gunniess som har jobbet for blant annet Vogue, Calvin Klein og V Magazine, og det var nettopp den gode stylingen som sa klærne et velfortjent løft.
Les også: Høydepunkt fra Copenhagen Fashion Week
Alle bilder: http://fashionweek.se