– Handler mer om det å sette en farge på det amerikanske samfunnets problemer og behov, enn å sette fingeren på en global fargetrend, mener fargeeksperten.
Mot slutten at hvert år, mens vi pynter hjemmene våre i grønt, rødt, sølv og gull, avslører Pantone hva de tror kommer til å bli neste års store farge. Det kjente fargefirmaet har de siste årene gått i mange ulike retninger.
I 2020 var det scarlet red som var tingen, mens i 2021 gikk de heller for en plain grå og en knallgul farge. Dette var for å reflektere kontrastene i situasjonen man stod i, med pandemi og polarisering.
For året i år slo Pantone et slag for varm lilla i stedet, en nyanse kalt Veri peri. Denne var da splitter ny og skulle peke mot de fysiske og digitale delene av livet vårt som har smeltet sammen, i tillegg til gaming, utforsking av metaverset og digital kunst.
– Den viser en livlig, gledesstrålende attitude med en dynamisk tilstedeværelse som oppmuntrer til modig kreativitet og fantasifulle uttrykk’, sa Leatrice Eiseman, leder for Pantone, på det tidspunktet.
Nå har Pantone avslørt hva de mener blir it-fargen i 2023, nemlig magenta.
Nok en gang legger de vår digitale tilstedeværelse som grunn for valget.
Ifølge en uttalelse fra Pantone, gjengitt av Business of Fashion, skal Viva magenta, som denne rødlige fargen heter, oppmuntre til optimisme og fungere som et nikk mot en virtuell verden og AI.
– Vi skaper i større og større grad en dynamisk verden som fremmer eksperimentering, en som ser verdien av det virtuelle i det fysiske spacet og som gir oss styrke og lyst til å utforske banebrytende muligheter, sier visepresident hos Pantone Laurie Pressman ifølge BoF.
Dagny Thurmann-Moe, ofte kjent som farge-Dagny på nett, er kreativ leder og grunnlegger av fargestudioet Koi. Hun er ikke helt overbevist over Pantone sitt valg i år.
– Det var vel litt tja? De siste årene, synes jeg kåringene har blitt mer og mer svevende og handler mer om det å sette en farge på det amerikanske samfunnets problemer og behov, enn å sette fingeren på en global fargetrend, sier hun til Melk & Honning.
– #barbiecore var en hype denne sommeren/høsten, og man kan kanskje kalle denne magentanyansen en videreutvikling som nærmer seg rødt. Men årets farge? Nei.
følge Thurmann-Moe er ikke Pantone like gode til å treffe hvert eneste år.
– Jeg har ikke sett en overflod av Veri Peri i 2022.
Hun påpeker likevel at man trenger energiske farger som gir energi i en tid hvor mye er usikkert.
– Om Viva Magenta er viktigere enn andre, tror jeg ikke. Men liker du den, kjør på!
– Jeg har noen magentaplagg i garderoben, som sikker kommer frem også i 2023 (som de gjør med jevne mellomrom hvert år). Det er en kledelig farge, så lenge man finner rett nyanse. Det er ikke en veggfarge for interiører, men det tilhører sjeldenhetene at Pantone har valgt en farge som kan anvendes på vegg.
Om du var bossen for Pantone og stod helt fritt til å velge fargen for 2023, hvilken ville du gått for?
– Da ville jeg mest sannsynlig lagt ned årets farge, og funnet på et nytt og mer interessant konsept, avslutter Thurmann-Moe.
Les også: Min ønskeliste: 3 fashionistaer om hva de håper å få til jul