– Beinhardt å drive moteuke i oppoverbakke slik det er i Norge, sier Fam Irvoll til Melk.
Mange forbinder kanskje Fam Irvoll med iøynefallende design og hatter med muffins på. Designeren tok den norske motebransjen med storm for rundt et tiår siden.
I fjor gjorde hun imidlertid comeback under den norske moteuka med storslått visning på Det Gamle Biblioteket i hovedstaden, med både motepresse og kjendiser til stede på første rad.
Fam Irvoll var også med under sesongens Oslo Runway, hvor hun inviterte til motevisning på Barcode Street Food ved Oslobukta, som siste designer på programmet søndag.
Der var det ingen tvil om at designeren, illustratøren og kunstneren fokuserte på kjærlighet. Mennesker i alle kjønn, former og farger var å se på den fargerike catwalken.
— Etter skytingen utenfor London i sommer, ville jeg gi litt kjærlighet til det skeive miljøet og vise solidaritet. Det er et miljø som står meg veldig nær, forteller Fam Irvoll til Melk & Honning.
Budskapet med kolleksjonen og visningen var at alle skal få lov til å elske den de vil.
Hele kolleksjonen er sydd av Fam Irvoll selv, og hun forteller at det ligger utallige timer med søm bak hvert plagg.
— Jeg har sydd natt og dag i flere måneder. Jeg pleier aldri å ha assistenter, da jeg må være hands-on selv, for det er på natten alene kreativiteten blomstrer for min del. Det er derfor jeg alltid syr kolleksjonene mine selv.
Videre forteller Irvoll at hun aldri vet hva ting skal bli før hun starter.
— Jeg har et tema og vet hva jeg ønsker å si, men så er det bare å åpne kranen og la kreativiteten peise på, så blir alt til mens jeg går. Musikk til visningen pleier å komme før jeg egentlig starter på tankearbeidet.
— Jeg jobber ikke med moodboard for eksempel. Det gir meg ingenting – jeg må være helt fri. Fri, men meget strukturert, hvis ikke går det ikke.
Designeren forteller at Norge aldri har vært markedet hennes, men hun synes det er koselig å ha visninger her.
— Det er jo for å støtte moteuken og være en del av hva de prøver å få til og være til stedet bransjen her. Selv om det er litt vanskelig når man selv syr alle plagg, lager gjesteliste, finner musikk, lokale, lyd, lys, modeller, styling og hår- og sminkeinspirajon. Men sånn har det vært og jeg liker å holde i alle trådene selv.
— Fremover blir det nok mer London og Paris, men jeg skal prøve å være til stede her likevel. For jeg vet at det er beinhardt å drive moteuke i oppoverbakke slik det er i Norge, så jeg vil gjerne støtte det.
Designeren har en lang karriere bak seg og har vært i gamet lenge. Hun antar at bransjen ikke har forandret seg så mye siden hun startet, men legger til at den er blitt bedre på bærekraft enn tidligere.
— Motebransjen tiltrekker seg en viss type mennesker, kanskje mer nå etter sosiale medier. Personlig foretrekker jeg det slik det var før. Jeg syntes det var mer inkluderende og koselig på en måte – alle kjente hverandre godt og var gode venner.
— Det er mulig det fremdeles er sånn og at jeg bare en gæmliss, men bransjen er hard å overleve i, dessverre. Vi får altfor lite økonomisk hjelp og dessverre er det mange som faller fra.
På spørsmål om det var enklere eller vanskeligere å være motedesigner før, tror Fam Irvoll det er ganske likt.
— Kanskje er det litt lettere nå fordi det finnes sosiale medier. Samtidig er dette yrket beinhardt og mange faller fra før de engang har kommet skikkelig i gang.
— Jeg skulle ønske Norge så hvilke talenter som finnes her og lagt litt mer til rette for at denne bransjen kunne blomstre, på lik linje med våre naboland. Der ser de jo på dette som en stor næring. Det har ikke Norge skjønt enda og det er synd, for vi har noen fantastiske designere i dette landet.
Fam Irvoll kan røpe at hun har mange spennende planer i tiden som kommer.
Akkurat nå jobber hun med PR-byrået sitt i London mot en on-schedual visning der.
— Det har jeg ikke hatt før, så det er kult. Jeg kommer nok til å satse litt mer på London fremover. I tillegg har det dukket opp nye butikker både i Canada, London og USA som jeg er skikkelig happy for, forteller Irvoll.
— Jeg skal også gjøre et kostymeprosjekt med Dua Lipa om litt. Det blir også veldig gøy.
Les også: Hva har skjedd med det norske merket?