Extinction Rebellion aksjonerte mot motebransjens grønnvasking i Oslo sentrum fredag
Foto: Ignat Wiig

Extinction Rebellion kuppet utstillingsvinduer i Oslo under mote-demo

Se bildene hos Melk & Honning

På selveste Black Friday aksjonerte den internasjonale miljøvern- og aktivistorganisasjonen Extinction Rebellion for første gang i Norge mot det de mener er klesindustriens grønnvasking og utnyttelse av tekstilarbeidere.

Melk & Honning var på plass da aksjonsgruppen, kjent for å benytte seg av såkalt ikke-voldelig sosial ulydighet med mål om å tvinge regjeringen til å erkjenne klimakrisen og agere deretter, aksjonerte i Oslo sentrum fredag.

Oslo-demoen startet ved Monki-butikken i Karl Johans gate fredag ettermiddag. Tre aktivister tok seg inn og kuppet utstillingsvinduene i klesbutikkene som vender ut mot hovedgaten.

Aksjonistene, som selv kaller seg «de røde rebellene», hadde et stort banner med påskriften «Blood on your hands» samt plakater på kroppen med bilder av forurenset natur, demonstrasjoner i Bangladesh og Kambodsja for levelønn, og sitater fra tekstilarbeidere.

Extinction Rebellion demonsterte mot motebransjen i Oslo
Foto: Ignat Wiig

Aksjonsgruppen spådde selv på forhånd minst tre arrestasjoner i forbindelse med dagens Oslo-demo. Det er både meningen og helt nødvendig, forteller Cornelia Reichmann (21) fra Extinction Rebellion Norge til Melk & Honning.

– Det er det som må til for å få oppmerksomhet i media. Vi mener det er nødvendig. Om vi hadde kunnet ha demonstrasjoner uten dette hadde vi gjort det – det krever jo mye av de som blir pågrepet.

Det har foreløpig ikke vært noen arrestasjoner, forteller Melk & Honnings fotograf som er på stedet, men vektere skal ha forsøkt å få aksjonistene i samtale uten hell.

Foto: Ignat Wiig

Les også: 8 av 10 nordmenn sier de ikke kjenner til bærekraftig mote – har bransjen sviktet?

– I dag demonstrerer vi mot grønnvasking og tekstilarbeidernes dårlige arbeidsforhold. Vi krever at tekstilindustrien forteller sannheten om hvordan klærne blir produsert, sier Reichmann

Les også
17. mai-sminke: Nasjonaldagens naturlige glød

Den rosa elefanten, som etterhvert er blitt aksjonsgruppens signatur dukket også opp med påskriften «Fortell sannheten». Elefanten representerer ifølge Reichmann «elefanten i rommet» – det alle vet, men ikke snakker om.

– Vi synes det er uetisk av klesindustrien å oppfordre forbrukere til å kjøpe mer og mer, uten å fortelle hvordan klærne ble produsert og hva som er konsekvensene av overproduksjonen. Vi er jo i en klimakrise!

Hun mener forbrukerne har rett på å vite sannheten om klærne de kjøper. Denne går kleskjedene og industrien aktivt inn for å skjule, ifølge henne.

Extinction Rebellion demonsterte mot motebransjen i Oslo
Foto: Ignat Wiig

Reichmann trekker frem rapporten Tailored Wages 2019 fra Clean Clothes Campaign og Framtiden i våre hender som eksempel. Der fikk 19 av 20 klesmerker og kjeder som ble gransket bunnscore fordi de ikke kunne legge frem bevis for at tekstilarbeiderne har lønninger de kan leve av.

– Jeg har jo kjent på det selv når jeg handler – det er kjempevanskelig å sette seg inn i hvilke merker som faktisk er miljøvennlige og har bra produksjon, eller om det bare er snakk om grønnvasking, forteller Reichmann.

Extinction Rebellion er tidligere blitt kritisert for sine svært proaktive metoder. Så sent som i slutten av september stanset de morgentrafikken i Oslo-sentrum i timevis ved å lenke seg fast til jernrør i veien. Flere av aktivistene limte seg også fast til inngangspartiet til Nærings- og fiskeridepartementet. Det endte med at 32 klimaaktivister ble arrestert.

Anklages for grønnvasking

At moteindustrien får miljøkritikk er intet nytt.

Stadig flere aktører i bransjen retter nå fokus mot bærekraft, men får kritikk for bukken og havresekken-problematikken med at de som selv er en så stor del av problemet nå går front. Det har ført til anklager om grønnvasking. Ekspertene Melk & Honning har snakket med mener den eneste løsningen på problemet er at overproduksjonen må ned.

Det er Anja Bakken Riise i Framtiden i våre hender enig i.

Les også
Dette er sommerens beste stiltips
Anja Bakken Riise

– Vi anbefaler internasjonalt anerkjente sertifiseringer. Veldig mange merker velger å lage sine egne former for sertifiseringsordninger og miljømerker – dette synes vi er problematisk, fordi det forvirrer forbrukerne.

– Det er kjempevanskelig å være bevisst forbruker i dag. Derfor mener vi det er viktig å få på plass et ordentlig lovverk som i mye større grad enn i dag setter standarden, slik at det ikke bare blir opp til forbrukerne å være idealister, forteller hun til Melk & Honning.

Riise mener den viktigste løsningen på problemene klesindustrien skaper er å dempe overproduksjonen. Vi må ta bedre vare på det vi har. Og for at vi skal kunne det, må klær produseres av bærekraftige stoffer med bedre kvalitet slik at de både kan repareres og gjenvinnes.

– Kan fungere som brekkstang

Hun sier at hun forstår frustrasjonen som ligger bak når Extinction Rebellion velger å holde demonstrasjoner. Intensjonen kan de helt og fullt stille seg bak, men selv er de forsiktige med å benytte seg av det Riise kaller «drastiske virkemidler». Mangfold blant miljøorganisasjonene og ulik tilnærming til problematikken sunt til en viss grad, mener hun.

– Det er også veldig mye grunnleggende faglig og politisk arbeid som skal til. Uansett hvor mye oppmerksomhet man klarer å skape rundt en sak, kommer du ikke mye lengre om du ikke har på plass gode løsninger på problemet.

Riise mener likevel at aksjoner slik som dagens aksjon i Oslo kan fungere som en brekkstang for det mer langsiktige arbeidet. Det er en god støtte fordi de tilfører en «sense of urgency» til situasjonen, mener hun.

Les også
17. mai-sminke: Nasjonaldagens naturlige glød

Krever lov om åpenhet

For Framtiden i våre hender innebærer den mer langvarige, politiske måten å angripe klimakrisen og klesindustriens problemer på først og fremst bedre lovgivning. I over 20 år har organisasjonene vært klare pådrivere for lovfestet åpenhet hos klesmerker.

– For ti år siden var det mange klesmerker som sa til oss at de ikke kunne være åpne om detaljer rundt produksjonsprosessen på grunn av konkurranse. Dette har vi vunnet gjennom siden, forteller Riise.

Nå er det blitt utarbeidet en konkret lov for åpenhet i Norge. Dette innebærer at alle som selger i Norge – ikke bare tekstiler, men produkter og tjenester – må kunne redegjøre for prosessen bak. Lovforslaget til Åpenhetsloven sendte de til regjeringen for ganske nøyaktig et år siden.

– Åpenhetsloven ligger til behandling hos regjeringen i dag. Vi mener den må komme på plass snarest.

Les også: De mener klesbransjen forsøker å lure deg

Siste saker

Mest lest nå
Les mer