Seks år etter dødsulykken i Bangladesh produserer fremdeles kleskjedene der

Europeiske motemerker enige om ny Bangladesh-avtale

Vil sikre arbeidsforholdene.

Europeiske motemerker som kjøper plaggene sine fra Bangladesh ble tirsdag denne uken enig om en ny avtale. Readymade Sustainability Council (RSC) skal sikre bedre arbeidsforhold for ansatte ved fabrikker i landet. Det skriver Business of Fashion.

Den nye avtalen er utformet av Bangladesh Garment Manufacturers, Exporters Association og representanter fra ulike merker, og vil erstatte den tidligere avtalen, Accord. Denne ble først utformet i 2013 etter Rana Plaza-kollapsen som kostet mer enn 1100 fabrikkansatte mistet livet.

Avtalen skulle sikre arbeidsforholdene til de ansatte, og skulle etter planen ha en varighet på fem år. Med dette ville utløpsdatoen være i mai 2018, men varigheten ble siden utvidet.

RSC-avtalen er et nasjonalt initiativ som har som mål å forene industri, merkevare og fagforeninger for med det å sikre bærekraftige løsninger for å videreføre forbedringer gjort i forhold til sikkerhet på arbeidsplassene i Bangladesh.

Bangladesh er blant verdens største eksportører av klær til vestlige selskaper som H&M, Walmart og Adidas. Arbeidsforholdene har dog vært så dårlige og farlige at de har kostet flere tusen mennesker livet de siste årene. Den tidligere avtalen var signert av merker som H&M og Benetton.

Les også: Slik vil de gjøre klesvask mer miljøvennlig